• De beschikbaarheid en zichtbaarheid van duurzame producten is beperkt. Het kost meer moeite om duurzame producten te kopen. In gangbare winkels is maar een klein deel van de producten herkenbaar duurzaam, en er zijn weinig winkels gespecialiseerd in het duurzame assortiment. • Er zijn hoge psychologische kosten van gedragsverandering. Veel consumenten hebben een negatief gevoel bij duurzame producten en diensten. Vaak roept duurzaamheid een beeld op van problemen, beperkingen, schaarste en afzien. Dit beeld botst met de behoefte aan gemak en genot. • Er zijn ook hoge sociaal-culturele gedragskosten. Vroeger werden duurzame producten vooral verkocht in groene winkels zoals natuurwinkels en wereldwinkels. Veel consumenten voelen zich vaak niet thuis in deze subcultuur. Dit verandert door de toename van duurzame producten bij reguliere winkels, zoals supermarkten. Buurtwinkels hebben maar een beperkt duurzaam assortiment. Ook weerhoudt de waargenomen lage gebruikspenetratie van duurzame(re) producten veel consumenten ervan het eigen consumptiegedrag te verduurzamen. • Informatie over duurzaamheid is op het moment van aanschaf onvoldoende toegankelijk, betrouwbaar en helder. Duurzaamheidsinformatie is van belang, maar moet instant en hapklaar zijn op het moment van de aankoopbeslissing; je moet geen moeite doen om zelf informatie te krijgen over een product. Duurzaam gedrag blijft vaak onbeloond. Dit is te wijten aan het free-riders dilemma: "Ik kan besluiten om minder vaker de auto te pakken om files te verminderen, maar als ik de enige ben, helpt het niet”. 1.2.2 Beïnvloeden van consumenten Veel bedrijven hebben een grote intrinsieke motivatie om te verduurzamen. Onder de noemer van Maatschappelijk Verantwoord (en Betrokken) Ondernemen nemen bedrijven allerlei initiatieven die rekenschap houden met mens, milieu en dier. Zo is CO2 compensatie erg hip, bestaat er een veelvoud aan duurzame en sociale standaarden voor het inkoopproces, etc. Bedrijven voelen hiertoe niet alleen een morele verplichting, ook vanuit commercieel oogpunt brengt duurzaamheid economische voordelen, kostenbesparing en een beter imago. Ook de overheid stuurt op duurzaamheid in het bedrijfsleven. Zo heeft de overheid tot doelstelling dat vanaf 2010 door de Rijksoverheid 100% duurzaam wordt ingekocht en dat provincies, gemeenten en waterschappen voor tenminste 50% duurzaam aanbesteden. Desalniettemin blijft het aanbod van duurzame producten en diensten vanuit het bedrijfsleven schaars, met name in het MKB. Een aantal bedrijven biedt wel duurzame producten en diensten aan, maar niet erg opvallend. Hiervoor zijn verschillende redenen: • • De prijsconcurrentie is dominant Adequate informatie ontbreekt of is moeilijk te krijgen 7 Pagina 12

Pagina 14

Scoor meer met een online shop in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

453 Lees publicatie 147Home


You need flash player to view this online publication