beschikken, maar ook oog te hebben voor de sociale geschiedenis van een gebied. Een boer vertellen dat hij uit biodiversiteitoogpunt heide moet creëren terwijl zijn opa hem trots vertelde hoe hij het woeste land met noeste arbeid bedwongen had, zal niet tot veel begrip leiden. De natuuren landbouwsector staan samen voor de opgave hernieuwde verbindingen aan te gaan met elkaar en met de burger als consument van hun product. Kansen voor samenwerking liggen ook in het gezamenlijk ontwikkelen van streekproducten en arrangementen voor de bezoeker. De tijd lijkt hiervoor rijp, nu de discussies rond megastallen en volksgezondheid in relatie tot onze landbouwmethoden oplaaien. Ook reclames van het voedingscentrum als ‘Stel meer vragen bij je winkelwagen’, de ‘Puur en eerlijk lijn’ van Albert Heijn en het sterrenlogo van de Dierenbescherming tonen aan dat de samenleving aan het veranderen is. Op het moment dat de consument op grotere schaal andere eisen stelt aan de productie methoden kunnen agrariërs en natuurbeheerders niet anders dan hieraan consequenties verbinden. Een kans van andere orde is het stellen van voorwaarden ten aanzien van landschappelijke aankleding bij aanvragen voor functieverandering. Bij veel bedrijven die stoppen, worden de stallen gesloopt en worden daar huizen voor teruggebouwd. Het is een goede manier om de waarde van vrijgekomen bedrijfsgebouwen te gelde te maken, maar het is een gemiste kans dat er niet direct geïnvesteerd wordt in natuur en landschap in de omgeving. Tot nu toe beperken de voorwaarden van deze zogenaamde ‘ruimte voor ruimteregelingen’ zich veelal tot enkele eisen omtrent de erfinrichting. Wij streven dus naar een functionele verweving van natuur en landbouw. Wij zien daarvoor met name kansen in de lichtgroene gebieden, maar sluiten donkergroene gebieden en rode gebieden met een vleugje groen niet uit. Het huidige beleid is daar niet op gericht. Het is een illusie om te denken dat landbouw en natuur overal samen kunnen gaan, maar de mogelijkheden zijn groter dan het huidige beleid doet geloven. 43 Pagina 49

Pagina 51

Scoor meer met een online shop in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden catalogi online.

452 Lees publicatie 146Home


You need flash player to view this online publication