“Oog in oog met een orang oetan. Musjes in mijn beukhaag. Overnachten in de Afrikaanse bush. Een ijsvogel in het Haagse bos. Vlinders in mijn tuin. Springende walvissen. Een hemel vol krekelgeluid.” – Hartenkreet van een deelnemer aan het Young Professionals debat, georganiseerd door Panorama Natuur – Om natuur in en om de stad te realiseren, is het van groot belang samen te werken met allerlei partners die hiervan de economische voordelen hebben (zie ook ‘Natuur flirt er op los’). Denk bijvoorbeeld aan een supermarkt die vanuit een aanliggend parkje kruiden, groenten en verse vis uit hun vijver verkoopt; aan begroeide, groene muren die de klimaatregulatie van moderne kantoorgebouwen verbeteren; aan een tuincentrum dat reclame maakt door groene gebieden in te richten; of aan fabrikanten van sportschoenen die de aanleg van natuurlijke hardlooproutes sponsoren en zo hun duurzame imago verbeteren. Zulke initiatieven door bedrijfsleven en burgers moeten gesteund en gestimuleerd worden door de overheid en natuurorganisaties. Zo kunnen natuurorganisaties bijvoorbeeld projecten ontwikkelen samen met burgers en bedrijven voor meer ‘groen in de stad’. De overheid zou het bedrijfsleven belastingvoordeel kunnen gunnen wanneer ze groene maatregelen uitvoert, zoals de aanleg van daktuinen. Natuur in en om stedelijke gebieden, of in ‘rood met een vleugje groene’ gebieden (zie ‘Simpelweg natuur’), heeft andere functies dan natuur in lichtgroene en donkergroene gebieden. In dergelijke recreatieve stads natuur is biodiversiteit relatief minder belangrijk. Deze gebieden kunnen samen met de lichtgroene gebieden grotere aantallen recreanten opvangen en een bufferzone vormen voor kwetsbare donkergroene gebieden, waar de nadruk meer ligt op biodiversiteit of natuurlijke processen. Door natuurgebieden letterlijk te verbinden, ontstaat een ‘groene loper’ naar natuur in het buitengebied. Om de lichtgroene natuur als uitloopgebied van steden en dorpen toegankelijk te maken voor iedereen, moet deze in het niet-stedelijke gebied goed bereikbaar zijn. Hoe kom je in natuurgebieden als ze op drie kwartier 34 lopen van de dichtstbijzijnde bushalte liggen of als informatie over deze gebieden ongestructureerd verspreid staat op internet? Ook een goede toegankelijkheid binnen natuurgebieden is van belang in bepaalde zones, via bijvoorbeeld paden en gemarkeerde routes met de duur van de route en het aantal kilometers duidelijk aangegeven. Niet iedereen durft de natuur in te gaan zonder de weg te weten! Dwalen en verdwalen is aantrekkelijk voor sommigen, en hiervoor is ruimte in de donkergroene gebieden. Maar veel Nederlanders weten liever precies hoe laat ze thuis zullen zijn na een stukje wandelen. Voor hen is het daarom van belang dat de natuurgebieden goed bereikbaar zijn. Ondernemingen als de ANWB, de NS en de VVV hebben de afgelopen jaren bijgedragen aan een goede bereikbaarheid van gebieden. Met name door verbindingen te maken tussen verschillende vormen van vervoer is de bereikbaarheid van natuur verbeterd. Voorbeelden van goede initiatieven op dat gebied vinden wij NS-wandeltochten, Toeristische Overstappunten (TOPs – speciaal ingerichte plekken waar je kunt parkeren en van waaruit wandel- en fietsroutes lopen) en Groene Entrees, waarbij parkeerplaatsen, aansluiting op het openbaar vervoer, een informatiezuil en wandelroutes samenkomen. De overheid kan hieraan bijdragen door bij aanbestedingen in het openbaar vervoer aandacht voor natuur en duurzaamheid als voorwaarde te stellen. “Ik mis duidelijkheid over routes. Goede bewegwijzering. Ik weet nooit zo goed waar ik naar toe moet fietsen of rijden om met een wandeling te starten. Het begin- en eindpunt zijn onduidelijk.” “Ook mis ik duidelijke routenetwerken, ook voor mijn paard. Veluwetrail is echt super, dat zouden ze ook meer plekken moeten hebben in Nederland. Dan kun je trektochten maken! Dan moeten de terreineigenaren wel goed samenwerken. Want soms zijn er routes die ophouden en niet op elkaar aansluiten. Dan staan er op de kaart alleen de Staatsbosbeheerroutes en niet die van de NS enzo.” – Citaten afkomstig uit jongereninterviews door Panorama Natuur – Pagina 40

Pagina 42

Scoor meer met een webwinkel in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

452 Lees publicatie 146Home


You need flash player to view this online publication