Natuurbeschermers zullen er meer op uit moeten trekken en verbindingen moeten zoeken met andere sectoren. We zien hiervoor vooral veel kansen in de ‘lichtgroene’ en ‘rood met een vleugje groene’ gebieden (zie ‘Simpelweg natuur’). Allianties met scholen, bedrijfsleven, (ouderen)zorg, energieproductie en kinderopvang zullen de natuur versterken. Benut natuur voor echte ‘buitenschoolse opvang’, voor het leveren van duurzame energie, als het decor van de zorg en hoogwaardig ecotoerisme. Zo kunnen natuurorganisaties alternatieve inkomsten genereren. Vergelijk het met historische landgoederen die vaak hoge natuurwaarden herbergen en vanouds inkomsten uit pacht, jacht en houtoogst gebruiken voor de instandhouding van het goed als geheel. In dat opzicht kan ook eens kritisch gekeken worden naar de mogelijkheden deze traditionele inkomstenbronnen te versterken en uit te breiden. Wij zien daarvoor zeker kansen. Wat te denken van het feit dat ruim 90% van het hout dat wij gebruiken uit het buitenland wordt gehaald? Wij roepen natuurbeheerders op creatief te zijn en na te denken over nieuwe bronnen van inkomsten. Denk bijvoorbeeld aan aanplant van kerstbomen als tijdelijke opvulling in jonge lanen, verkoop van cantharellen of ganzenvlees, of het bieden van ruimte voor natuurlijke begraafplaatsen en windmolens in bossen. Daarvoor moeten natuurorganisaties dan wel ruimte en steun krijgen van de overheid. De overheid zou bijvoorbeeld een CO2-gerelateerde belastingheffing kunnen invoeren of een belastingvoordeel voor bedrijven die meewerken aan dit soort initiatieven. Ook vinden wij dat (een deel van) de toeristenbelasting specifiek besteed moet worden aan natuur. Zo betaalt de recreatiesector mee aan het beschermen en onderhouden van de natuur, zij profiteert er immers ook volop van! Natuurmonumenten en zorgverzekeraar Menzis gaan zich de komende drie jaar gezamenlijk inspannen om meer mensen te verbinden met natuur en in het groen te brengen. Buiten zijn in de natuur is goed voor de gezondheid. Dat feit maakt Menzis en Natuurmonumenten natuurlijke partners op het gebied van natuurschoon, rust en gezondheid. Menzis gaat in haar beweegprogramma’s de link leggen met groen en gaat bijvoorbeeld wandelroutes aanbieden in de gebieden van Natuurmonumenten en evenementen organiseren om actief te kunnen genieten van de natuur. De zorgverzekeraar opent een fonds waarmee Natuurmonumenten natuur kan aankopen en beheren. – Persbericht Natuurmonumenten en Menzis, december 2008 – Ook de burger is een belangrijke partner voor de inrichting, het beheer en het behoud van de natuur. De consument bepaalt met z’n portemonnee voor een deel de inrichting van onze leefomgeving. Wanneer consumenten massaal minder vlees of meer biologisch vlees gaan eten, gaat ons landschap er heel anders uit zien. Zelfs het betalen van een eerlijke prijs voor producten zou al helpen boeren de ruimte te geven het landschap weer te beheren zoals ze vroeger deden. Consumenten kunnen in samenwerking met andere partijen ervoor zorgen dat het consumeren van niet duurzaam geproduceerde goederen en voedsel ‘not done’ wordt. Als huurders of kopers van huizen kunnen burgers invloed uitoefenen op hun lokale omgeving. Wat bijvoorbeeld te denken van het kopen van een uitzichtgarantie? Of van groene servicekosten voor gedeelde natuurvoorzieningen onder de hoede van een vereniging van eigenaren? Of wellicht van ‘centerparcs-achtige’ huizen met eigen terras maar zonder tuin, waarbij je gelijk de natuur in loopt en een gedeelde (financiële) verantwoordelijkheid hebt voor die natuur? Wij dagen iedereen uit – overheid, bedrijven, burgers, natuurorganisaties en andere NGO’s – innovatieve initiatieven op te starten waarbij je een steentje bijdraagt aan de natuur, en tegelijkertijd van alle positieve effecten kunt profiteren! 28 Pagina 34

Pagina 36

Heeft u een gids, z-mags of digitale handleidingen? Gebruik Online Touch: onderwijs magazine digitaal op uw website plaatsen.

452 Lees publicatie 146Home


You need flash player to view this online publication