Hans Baaij, Varkens in Nood: ‘Het voordeel van de twijfel’ “Als concept biedt het Agrocentrum zeker mogelijkheden om verder over door te denken. Het is innovatief, als systeem kan het duurzame kringlopen bewerkstelligen en door de grootschaligheid kan het haalbaar zijn. Dit idee kan aanslaan bij Randstedelingen als het op de juiste wijze wordt gepresenteerd. Dan moet je wel de positieve aspecten benadrukken: namelijk dat de dieren in zo’n Agrocentrum een beter leven hebben, dat diertransporten verminderen, dat de diergezondheid toeneemt omdat er bij zulke grote aantallen dieren dagelijks een dierenarts aanwezig is, dat er sprake is van een gesloten kringloop voor energie en dat het Agrocentrum innovatief en duurzaam omgaat met veevoer en gebruik van mest.” “Eigenlijk vinden wij dat de vleesproductie moet stoppen, omdat er altijd onoplosbare problemen overblijven met dierenwelzijn en milieu. Maar als tussenoplossing zie ik wel kansen voor het Agrocentrum. Stel dat er wordt ingezet op bijvoorbeeld milieuvriendelijke Comfort Class-stallen. Dan kan de transitie van de huidige stallen naar dat soort welzijnsvriendelijke stallen het beste plaatsvinden met zoveel mogelijk varkens tegelijk, dus bijvoorbeeld in een Agrocentrum.” “Wij hebben onze nek uitgestoken door over het Agrocentrum mee te denken. We hebben ons moeten verdedigen tegen derden en ook tegen onze eigen donateurs. Milieudefensie en de Dierenbescherming waren op voorhand al afgehaakt, omdat ze niet konden geloven dat het Agrocentrum een reëel perspectief bood. De toezeggingen van de ontwerpers over bijvoorbeeld dierenwelzijn hebben ze nooit serieus genomen; uiteindelijk zou het toch gaan om de bedrijfseconomische haalbaarheid en zouden alle extra’s of het hele project sneuvelen. Tot nu toe hebben ze gelijk gekregen.” “Het heeft voor ons alleen zin om mee te denken als er een goed verhaal ligt. Het gaat er niet alleen om technische en economische oplossingen te vinden. Ook het verhaal achter de marketing moet goed zijn: hoe presenteer je het concept zodanig aan de maatschappij, dat mensen overtuigd raken en zo’n Agrocentrum the benefit of the doubt geven. Het betekent dat je eigenlijk niet om een organisatie als Varkens in Nood heen kunt. Wij hebben de credibility én de expertise in huis om het concept aan de man te brengen. Ik mag wel zeggen dat de marketing de eerste keer faliekant mislukt is. Wij zijn terughoudend om weer tijd en energie aan een dergelijk project te besteden als dit aspect niet goed onder controle is. Maar ligt er echt een goed plan, een plan waar wij achterstaan, dan willen wij het verdedigen − ook ten opzichte van de media.” 32 Pagina 38

Pagina 40

Scoor meer met een e-commerce shop in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

451 Lees publicatie 145Home


You need flash player to view this online publication