0x180&,"0x"0*+80x/),:,)""+* =! !"0x(805"%280x"*0x"'()"0* =! ?.8%&)"&)*"0*;"/"0x("&5* =!>0x180&,"0x"0*,8+"0."0x/&01*$80x)&@"0* 2&00"0*"0*23&)"0*810x4,"')40x*A;4."%*4$* 2B2=/")"00&-"83*8%,*4$*,"')40x0&-"83C* =!D&080'&"0x&01* =! E",)("66&01*&0*/")"0* =! F8)"*6""*8%,* 880%44$&0-",)"0x&01* =!>0).&//"%&01**+",)0x866&081"'8$8'&)"&)* >-"0x("&5,&0)"0x-"0)&"* !"0x$%&'()* ("0x1"20x3&/** 10x405,)466"0* +",)* 9:,)""+&004-8)&"*+")** /4$$"%&01*880** 5330x;88+("&5,81"058* >-"0x("&5*68'&%&)"0x"0*10x4"&)0x8@"')*$0x&-8)"*,"')40x<* =!7004-8)&"$0x410x8++8** =!>0)/4$$"%$30)*-440x*+",)-"0x."0x/&01** =!G%1"+""0*-"0x2&05"05*-"0x/%80x"0*+88)0x"1"%"0H,)0x3')30x"0*A.880x*045&1C* Figuur 2: Samenhang tussen verschillende maatregelen. "/>

Conceptwijzer Maart 2011 7. Oprichten branche-instituut voor innovatie en kennisontwikkeling mestraffinage Het branche-instituut is gericht op commerciële verwerking van mest, continuïteit van de bedrijfsvoering, snelle ontwikkeling en invoering van nieuwe technieken en vergroting van de markt. Overheidssteun is welkom, maar mag niet bepalend zijn. Het instituut kan namens de sector overleggen met de overheid over gewenste aanpassingen van regelgeving, het weghalen van barrières of het vergroten van de afzetmogelijkheden. Een vergelijkbare organisatie is de Federatie Herwinning Grondstoffen. 8. Duidelijke regelgeving voor lozing van (afval)water bij mestverwerking/ raffinage en vergunningverlening voor mestverwerking Mest bestaat voor het overgrote deel (circa 95%) uit water. De verwerking tot loosbaar afvalwater is een van de grote bottle necks. Regelgeving verschilt sterk tussen regio’s; waterschappen hanteren eigen criteria en normen. Daarnaast is de vergunningverlening voor mestverwerking onduidelijk en zijn ingebouwde plafonds vaak te laag voor mestverwerking in het buitengebied. ZLTO en waterschappen werken hier reeds aan verbeteringen. 9. Overheidssteun gericht op ontwikkeling van efficiente cascades Bestaande subsidieregelingen zoals SDE en andere zijn vaak gericht op het ondersteunen van één onderdeel van de cascade. Mestverwerking vereist echter een meervoudige verwerking om tot optimale benutting van de in de mest aanwezige grondstoffen te komen. Door cascadering zijn op zichzelf nauwelijks rendabele stappen economisch aantrekkelijk te maken. Tijdelijke stimulering van de overheid is nodig. 10. Faciliteren slim groeien en ontwikkelen markt en procesindustrie De procesindustrie voor mestraffinage en de markt voor grondstoffen uit mest moet nog grotendeels worden ontwikkeld. Het slim groeien van de sector vraagt om afstemming en regie binnen de sector en ondersteuning door de overheid. 11. Innovatieprogramma markt voor mest Fundament van de noodzakelijke systeeminnovatie is het inrichten van een innovatieprogramma door de sector met support van de overheid. De kern van het innovatieprogramma draait niet om proeven of pilots, maar om het zetten van de eerste stappen in de ontwikkeling van ketens. Het voorkeurmodel is een incentive van de overheid die de vraag genereert en financiering door de sector en marktpartijen, waarbij de overheid niet subsidieert. Figuur 2 geeft een overzicht van de noodzakelijke interventies. Door koppeling van verplichte mestverwerking aan verplicht hergebruik van grondstoffen ontstaat een markt voor de grondstoffen uit mest. Het middelste blok geeft inzicht in het flankerend beleid vanuit de private en publieke sector dat nodig is om vraag en aanbod op een economisch verantwoorde wijze bij elkaar te brengen en te zorgen dat een markt ontstaat die vernieuwt en innoveert. InnovatieNetwerk streeft ernaar om de genoemde acties te agenderen bij de relevante partijen (overheid en bedrijfsleven), zodat deze de noodzakelijke stappen naar realisatie gaan zetten. De samenhang tussen de verschillende acties is daarbij essentieel. Meer lezen? Het rapportmarkt voor Mest – Ontwikkeling van vraaggestuurde ketens voor grondstoffen uit mest’ is op te vragen bij InnovatieNetwerk of binnenkort te downloaden via www. innovatienetwerk.org/nl/bibliotheek. >-"0x("&5,&0)"0x-"0)&"* !"0x$%&'()"** +",)-"0x."0x/&01* E80x/)*-440x*10x405,)466"0*3&)*+",)* 70)"0x-"0)&"*4+*** +",)4-"0x,'(4)*&0*14"5"* 280"0*)"*%"&5"0* 9$""%-"%5*$0x&-8)"*,"')40x<* =!>0x180&,"0x"0*+80x/),:,)""+* =! !"0x(805"%280x"*0x"'()"0* =! ?.8%&)"&)*"0*;"/"0x("&5* =!>0x180&,"0x"0*,8+"0."0x/&01*$80x)&@"0* 2&00"0*"0*23&)"0*810x4,"')40x*A;4."%*4$* 2B2=/")"00&-"83*8%,*4$*,"')40x0&-"83C* =!D&080'&"0x&01* =! E",)("66&01*&0*/")"0* =! F8)"*6""*8%,* 880%44$&0-",)"0x&01* =!>0).&//"%&01**+",)0x866&081"'8$8'&)"&)* >-"0x("&5,&0)"0x-"0)&"* !"0x$%&'()* ("0x1"20x3&/** 10x405,)466"0* +",)* 9:,)""+&004-8)&"*+")** /4$$"%&01*880** 5330x;88+("&5,81"058* >-"0x("&5*68'&%&)"0x"0*10x4"&)0x8@"')*$0x&-8)"*,"')40x<* =!7004-8)&"$0x410x8++8** =!>0)/4$$"%$30)*-440x*+",)-"0x."0x/&01** =!G%1"+""0*-"0x2&05"05*-"0x/%80x"0*+88)0x"1"%"0H,)0x3')30x"0*A.880x*045&1C* Figuur 2: Samenhang tussen verschillende maatregelen. Pagina 3

Pagina 1

Voor kranten, online onderwijs catalogi en lesboeken zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw spaarprogramma.

450 Lees publicatie 144Home


You need flash player to view this online publication