56 3b. De waardering van de fysieke woonomgeving is een belangrijke indicator voor de leefbaarheid. Maak onderscheid in de volgende aspecten: • Tevredenheid met buurtgroen, • Overlast van: • Stank, stof en vuil, • Verkeer, • Geluid, • Een hoge bebouwingsdichtheid (woningdichtheid bebouwde kom), • Leegstand (niet-bewoonde woningen). • Informatie over de indicatoren is eveneens te vinden op CBS Statline en in het Woononderzoek Nederland. • Onderwijs, • Kinderdagopvang, • Bibliotheken, • Zorgvoorzieningen, • Winkels. 3c. Een ander belangrijk aspect dat de leefbaarheid sterk beïnvloedt, is de aanwezigheid van voorzieningen. De aanwezigheid van voorzieningen wordt in kaart gebracht door de gemiddelde afstand van voorzieningen mee te nemen. Neem de volgende voorzieningen mee: • Ik ben gehecht aan deze buurt. • Ik voel mij thuis in deze buurt. • Ik heb veel contact met mijn directe buren. • Ik heb veel contact met andere buurtbewoners. • Ik voel mij mede verantwoordelijk voor de leefbaarheid in buurt. • In buurt gaat men op een prettige manier met elkaar om. • Ik woon in een gezellige buurt met veel saamhorigheid. • Mensen kennen elkaar in deze buurt nauwelijks. Deze gegevens zijn af te leiden uit de resultaten van het Woononderzoek Nederland. Samenvattend zijn in navolgende tabel de indicatoren en variabelen opgenomen die gehanteerd worden voor het thema ‘leefbaarheid’. 3d. Sociale cohesie speelt een belangrijke rol bij de waardering van de leefbaarheid van een gebied. Leefbaarheid is immers niet alleen verbonden met fysieke kenmerken zoals de aanwezigheid van voorzieningen of aspecten van de fysieke woonomgeving. De sociale cohesie in een gebied geeft een indicatie van hoe betrokken inwoners bij het gebied en bij elkaar zijn. Een grotere betrokkenheid zorgt voor meer inzet van inwoners bij het leefbaar houden van de woonomgeving. De meningen van bewoners ten aanzien van de volgende stellingen bepalen de score op sociale cohesie: Pagina 66

Pagina 68

Heeft u een nieuwsbrief, page gangster of online boeken? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus naar een digitale publicatie omzetten.

448 Lees publicatie 142Home


You need flash player to view this online publication