8.3 Stappenplan en Methodologische verantwoording De Groene Scan kan worden uitgewerkt voor alle gemeenten/regio’s in Nederland en laat zien waar de kracht van de gemeente zit op de ‘zachte waarden’ – ook in verhouding tot het Nederlandse gemiddelde. Dit hoofdstuk bevat een stappenplan en toelichting op de methodologie voor het uitvoeren van de Groene Scan. De Groene Scan bestaat uit twee afzonderlijke onderdelen: • Het eerste onderdeel is een benchmark die de prestatie van een gemeente of regio vergelijkt met het Nederlandse gemiddelde (relatieve scores). Hiervoor is een aantal indicatoren gehanteerd, die in Paragraaf 3.1 worden toegelicht. Bij deze benchmark wordt de traditionele economische benaderingswijze als een van de indicatoren meegenomen. De achterliggende statistische methodiek is te vinden in Bijlage 1. • Het tweede onderdeel is een monetarisering van de niet-economische aspecten, waarmee de ‘zachte waarden’ worden omgezet in harde cijfers. Ook hier wordt de toepassing van de gekozen methodiek beschreven (Paragraaf 3.2). Om de gebruikelijke economische waardering in perspectief te plaatsen, hebben we een aantal alternatieve thema’s gekozen: leefbaarheid, gezondheid, veiligheid, en natuur en landschap. Deze thema’s zijn gekozen bij het uitvoeren van de pilotscan, in nauw overleg met InnovatieNetwerk en de provincie Zeeland. Na de pilot zijn de thema’s met meerdere partijen bediscussieerd. Daarbij is onder andere naar voor gekomen dat het wenselijk kan zijn om “cultuuraanbod” als aanvullend gebied mee te nemen. Bij het verdere uitwerken van de scan kan dit een aanvullende module zijn. 8.3.1 Stappenplan Hieronder worden diverse stappen beschreven die doorlopen moeten worden voor het opstellen van de Groene Scan. Stap 1. Formuleren van doelstelling(en) Beantwoord de vraag wat de organisatie wil bereiken met het uitwerken van de Groene Scan. Het is aan te raden de belangrijkste stakeholders binnen en buiten de organisatie te betrekken bij de formulering van de doelstellingen. 47 Pagina 57
Pagina 59Scoor meer met een online shop in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.
448 Lees publicatie 142Home