34 Dat ligt niet zozeer aan de hoge verkeersintensiteit als wel aan de aanwezige infrastructuur. Door het ontbreken van een directe verbinding naar een snelweg, gaat er veel verkeer over provinciale wegen. Provinciale wegen zijn in het algemeen onveiliger dan snelwegen. 6.3 Misdaad en overlast Criminaliteit is uiteraard ook zeer bepalend voor de waardering van veiligheid in een gebied. Bij het meten van misdaad maken we onderscheid tussen diefstal, geweldsmisdrijven en drugshandel. Dat zijn de meest voorkomende misdrijven. Voor alle typen misdrijven geldt dat ze minder frequent voorkomen op Schouwen-Duiveland. Dat geldt ook voor de provincie Zeeland. Ook zonder misdaad kunnen mensen elkaar overlast bezorgen, bijvoorbeeld door hangjongeren en overlast van omwonenden en buren. Deze vormen van overlast komen ook relatief minder vaak voor op Schouwen-Duiveland en in de provincie. 6.4 Veiligheidsbeleving 22 VROM (2009), WoOn 2009. De feitelijke overlast, criminaliteit en verkeersveiligheid uiten zich in een gevoel van veiligheid of onveiligheid van bewoners. Deze veiligheidsbeleving is gemeten door middel van een enquête22 en hebben we verdeeld in de beleving van verkeersveiligheid en beleving van criminaliteit op straat. Beide belevingsaspecten scoren op SchouwenDuiveland en in Zeeland positief. Ofwel: er is een grotere veiligheidsbeleving. 6.5 Monetarisering van veiligheidsaspecten 23 SEO (2007), De kosten van criminaliteit. Bij de monetarisering van veiligheidsaspecten nemen we kosten van misdaad en verkeersongevallen mee. Bij de monetarisering van misdaad gaan we uit van kengetallen van SEO naar type misdaad23. SEO maakt onderscheid tussen: • Moord en doodslag, • Zedendelicten, • Vermogensdelicten, • Mishandeling, • Bedreiging, • Vernieling openbare orde, • Wegenverkeerswet, • Economische delicten, Pagina 44
Pagina 46Scoor meer met een webwinkel in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden catalogi online.
448 Lees publicatie 142Home