64 ZuivelNatuur Het concept Het areaal natuurterreinen in Nederland groeit gestaag. De kosten voor het beheer stijgen navenant. Het is van belang om nieuwe economische dragers te ontwikkelen voor het beheer en onderhoud van natuurterreinen, zeker nu de overheidsmiddelen schaars zijn. De gedachte is dat dit kan door de productie van exclusieve voedingsproducten. Door unieke productkwaliteiten (smaak) te koppelen aan unieke productiemethoden en -omstandigheden (verhaal en imago), krijgen de producten een onderscheidende belevingswaarde. Natuurbeheer wordt zo deels gefinancierd uit de markt. Natuur wordt dan een bron van commerciële toegevoegde waarde. Agrarisch ondernemerschap (en daarmee de agrarische cultuur) verwerft een nieuwe sleutelrol in het beheer van waardevolle cultuurlandschappen en natuurgebieden. Consumenten c.q. de leden/donateurs van natuurorganisaties worden op een nieuwe manier, door een commercieel zuivelproduct, verbonden met natuurbeheer en met de melkveesector. Er wordt op deze wijze een ‘community’ ontwikkeld waarbij alle belang hebbenden (producenten, verwerkers, consumenten) gezamenlijk het concept ontwikkelen. Zo ontstaat een uniek ketenconcept waarbij de waardecreatie van ‘gras tot glas’ transparant wordt gemaakt. Stand van zaken Samen met twee melkveehouders, uit Noord-Holland en Overijssel, en My Eyes is in 2007/2008 een projectplan opgesteld. Het plan was mede gebaseerd op interviews met de directies van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, de directie van een kleine kaasfabriek (Rouveen) en het hoofd inkoop van La Place-restaurants. Enkele besprekingen met deze partners hebben geleid tot het tekenen van een samenwerkingsovereenkomst, het installeren van een stuurgroep en het oprichten van de Stichting Zuivernatuur. De stuurgroep heeft opdracht gegeven aan My Eyes om het businessconcept verder uit te werken. In de tweede helft van 2009 is getracht fondsen te werven voor het maken van een start met het businessconcept. Het doel is om onder de naam ‘ZuivelNatuur’ een exclusief zuivelproduct met een exclusief verhaal op een exclusieve wijze te vermarkten. Het doel is een formule te ontwikkelen die op franchisebasis een brede toepassing kan vinden in andere regio’s. Er is in de vakbladen over het concept gepubliceerd en de website www.zuivelnatuur.nl is online gegaan als ondersteuning van de community building. In 2010 is het project, mede door het ontbreken van voldoende financiële middelen gestagneerd. Eind 2010 is besloten de samenwerking met de projectuitvoerder te beëindigen. Ook tussen twee van de drie initiatiefnemer is een vertrouwensbreuk ontstaan. Activiteiten 2011 De voortgang van dit concept is onzeker geworden. Het interessante consortium en de actualiteit van het concept maakt een doorstart met deels nieuwe partijen wenselijk. Getracht zal worden in 2011 het concept nieuw leven in te blazen. Partners Melkveehouders, MyEyes, Staatsbosbeheer, La Place, Kaasfabriek Rouveen. Pagina 72

Pagina 74

Interactieve online rapport, deze brochure of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van enieuwsbrieven.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication