Naar nieuwe energie 53 Het concept Het energiegebruik in de Noordzeevisserij is hoog. Zware sleeptuigen eisen veel motorvermogen, en dit leidt tot een gasoliegebruik van gemiddeld 3,5 liter per kilogram gevangen vis. De sterk gestegen prijs van ruwe olie vermindert de winstgevendheid van de Nederlandse visserij. Vele vissers dreigen zonder aanpassing van hun vangstmethoden failliet te gaan. Naast de economische kant is er ook een milieuaspect aan het hoge energiegebruik. De uitstoot van broeikasgassen van de zeevaart (en dus ook van de visserij) komt steeds meer in de politieke belangstelling te staan. Lagere emissies zijn een must. Dit maakt energie tot een prioritair thema bij uitstek van de visserij. Uitdaging is een transitie op energievlak: in 2025 is de visserij erin geslaagd om het gebruik van fossiele energie met 90% te reduceren. Stand van zaken CE-Delft heeft een verkenning gedaan naar de vraag welke niet-fossiele energiebronnen binnen een redelijke termijn toepasbaar zijn in de visserij. Bij windenergie kan men denken aan het gebruik van zeilen, Flettnerrotors en vliegers. Het Duitse bedrijf Skysails doet sinds 2008 praktijkproeven met een grote vlieger op twee grote zeeschepen. Innovatienetwerk heeft een vertegenwoordiger van Skysails naar Nederland uitgenodigd en de Nederlandse visreder Parlevliet en van der Plas doet nu een door het VIP gesubsidieerde praktijkproef met Skysails op een trawler. Zonne-energie heeft vooralsnog een beperkte potentie. De beweging van golven lijkt op lange termijn kansrijk. In samenwerking met Nederland Maritiem Land is een haalbaarheids onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van vloeibaar aardgas. LNG blijkt technisch haalbaar en economisch interessant. Wat nog ontbreekt, is een distributienet om LNG op een slimme manier in het schip te krijgen. Tijdens de visserijdagen in Urk is een Lagerhuisdebat Energie gehouden. Daarbij zijn een aantal voorbeelden van alternatieve energie en energiebesparing van buiten de visserijsector gepresenteerd. De impulsen vanuit InnovatieNetwerk/VIP hebben ertoe geleid dat de sector zelf allerlei mogelijkheden onderzoekt van energiebesparing op bestaande schepen. Er is uit de sector ook een initiatief om te komen tot modernisering en verduurzaming van de vloot met nieuwe schepen met aanzienlijk minder vermogen: het “Masterplan Duurzame Visserij” van de kottervisserij. Activiteiten 2011 • LNG: na het rapport over de technische haalbaarheid laten we in 2011 een businesscase ontwikkelen. • Verkennen van de economische kansen van schaalverkleining (koppeling met Masterplan). • Volgen van de ontwikkelingen op het vlak van de toepassing van zeilen. • Verkennen van de potenties van het terugwinnen van energie uit de motorwarmte en het omzetten van onbruikbare bijvangsten in energie. Partners EL&I, VIP/opvolger, Stichting Nederland Maritiem Land, CE Delft, vissers. Pagina 61
Pagina 63Heeft u een spaarprogramma, online publisher of e-archief? Gebruik Online Touch: krant bladerbaar maken.
442 Lees publicatie 136Home