46 Het neusje van de zalm Het concept De visserijsector maakt in 2025 optimaal gebruik van de in potentie gunstige marktomstandigheden: een grote en groeiende vraag naar vis en een beperkt aanbod van zeevis. De sector hanteert uitgekiende marketingconcepten en investeert in voortdurende productinnovatie. De visserijketen genereert een veel hogere toegevoegde waarde en de prijzen van vis liggen, ook voor de visser, aanzienlijk hoger dan nu. Een cruciale factor bij het verwerven van een sterke marktpositie is de organisatie van de keten. Binnen de sector zijn de verticale verhoudingen in de keten eerder gebaseerd op wantrouwen dan op samen werken aan toegevoegde waarde. Hoe kan dat fundamenteel verbeteren? Stand van zaken In 2008 heeft de Positioneringsgroep een onderzoek gedaan naar de positie van verse Noordzeevis op de Nederlandse markt. Hier kwam uit naar voren dat er mogelijkheden lijken te bestaan om de sterke kanten van Noordzeevis (‘vers, van dichtbij, smakelijk’) te benutten voor een betere positie op de markt. Een sterk versconcept kan helpen om tong en schol beter in het retailschap te krijgen. Daaraan is een vervolg aan gegeven door een project van de visketen en een supermarkt (AH): “Vis van dichtbij”. De kern van het concept is dat door ketenverkorting er een kwalitatief beter en verser product in het schap ligt. ‘Vis van dichtbij’ is ook uniek in de directe samenwerking tussen vissers, visafslag, visverwerker en een retailketen. Na een eerste succesvolle pilot is het overgenomen door partijen zelf, waarbij wij nog wel enige procesbegeleiding hebben geleverd. Berenschot heeft een aantal mogelijke ketenmodellen geschetst gericht op het realiseren van hogere opbrengsten. Hierbij is gebruik gemaakt van goede voorbeelden uit agrarische sectoren en zijn de modellen getoetst bij de ketenpartners. Het gaat hierbij om ingrijpende veranderingen. Activiteiten 2011 Centraal staat het geven van een vervolg aan het proces dat met de Berenschot studie op gang is gebracht. Hoe kunnen partijen tot stappen in de goede richting worden bewogen? Partners EL&I, VIP/opvolger, Berenschot. Pagina 54

Pagina 56

Heeft u een onderwijsmagazine, magstream of online clubbladen? Gebruik Online Touch: vakblad van papier naar online converteren.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication