44 HipHapje Het concept De wereldbevolking verdubbelt de komende vijftig jaar terwijl de aarde niet groter wordt. De productie van dierlijke eiwitten en vetten is een kostbaar proces ten aanzien van hulpbronnen en grondstoffen en heeft een aantal consequenties, waaronder ruimtebeslag en broeikasgasemissies. Hierdoor is de druk op maatschappij en omgeving onevenredig groot. Met een eerlijke verdeling van voedsel hoeft er niemand honger te lijden. Het ‘HipHapje’-concept draagt hieraan bij door de consumptie van meer plantaardige eiwitten en minder dierlijke eiwitten te stimuleren. Het ‘HipHapje’-concept is een ketenconcept dat alle schakels van de keten omvat, van producent tot consument. Met smaak, design en een daarop gebaseerde marketingstrategie heeft HipHapje tot doel de omslag te bereiken dat ook vleesminnaars gaan vleesminderen waardoor de productieketen van plantaardige eiwitten voor directe humane consumptie aangezwengeld wordt. Stand van zaken Het HipHapje consortium bestaande uit telers, een topkok, ondernemers, producenten, een politieke vertegenwoordiger en Kiemkracht heeft in oktober 2010 de eerste Vegetarische Slager op Spui 167 in Den Haag en tegelijkertijd de internet-shop www.devegetarischeslager. nl geopend. Dit consortium richt zich op de introductie van HipHapje topproducten voor de consument. In samenwerking met de topkok zijn producten ontwikkeld zoals “Hollands Stoofpotje”, “Teriyaki” en “Yakitori”. Deze producten zijn speciaal ontwikkeld door topkok Marco Westmaas voor door Kiemkracht georganiseerde evenementen zoals de Kiemkracht conferentie in juni 2010 en de Vegetarische BBQ in juli 2010 waarbij het parlement en bewindslieden de genodigden waren. Het Kiemkracht bestuur heeft hier een 80-tal kamerleden en bewindslieden mogen ontvangen. Het meesterstuk van HipHapje is de Victoria-cake die speciaal door topkok Marco Westmaas voor Kroonprinses Victoria van Zweden is ontwikkeld en ook door haar in ontvangst is genomen op de conferentie “Duurzame Innovatie” georganiseerd door de Zweedse kamer van Koophandel in het kader van haar 50-jarig bestaan. Activiteiten 2011 De laatste bijdrage aan de Vegetarische Slager is de ontwikkeling van een veganistische droge worst op basis van gefermenteerde lupinebonen. De droge worst is een van de ultieme iconen van vleeseten. Het is een doorbraak in de consumentenbeleving als het lukt dit icoon te verbeteren door een gefermenteerd lupineboonproduct. Kiemkracht gaat samen met Marco Westmaas, een producent van droge worsten en een kennisinstelling het basisrecept in voorjaar 2011 ontwikkelen. Dit is de laatste activiteit van Kiemkracht met HipHapje en daarmee is het HipHapje concept met succes afgesloten. Partners Kiemkracht, Vegetarische Slager, Marco Westmaas, Pea Foundation. Pagina 52
Pagina 54Voor magazines, online gebruiksaanwijzingen en magazines zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw spaarprogramma.
442 Lees publicatie 136Home