V.3 Aan de basis van de nieuwe droom voor Schiebroek-Zuid staat de wens voor een integraal duurzame wijk. Dit betekent dat sociale en fysieke maatregelen elkaar ondersteunen en versterken. En het betekent dat alle aspecten van duurzaamheid aan het licht komen. Alle maatregelen en voorzieningen die gekozen zijn in deze visie, zijn multifunctioneel. Omdat alles verbonden is met alles in een integrale aanpak is een speciale structuur nodig die een onderverdeling mogelijk maakt en toch naar alle verbanden onderling kijkt. Daarom is gebruik gemaakt van de Symbiosis in Design (SiD) Methodiek voor integraal duurzame ontwikkeling. SiD bevat een integraal werkproces dat vanaf het begin van het ontwikkelproces is ingezet én als werkproces is toegepast. Deze indeling is ook gebruikt voor de presentatie van het concept in dit document. De ELSIA indeling van SiD heeft als kapstok gediend voor het proces. ELSIA staat voor: Energy (Energie & Materialen), Life (Ecosystemen & Biodiversiteit), Society (Cultuur & Economie), Individual (Geluk & Gezondheid), en Action (acties). Zie ook het diagram hieronder. Een uitgebreide beschrijving van de werkwijze is te vinden in het hoofdstuk Proces & Methode. Duurzaam Schiebroek-Zuid is een wijk die de kracht heeft zichzelf te ontwikkelen, zowel sociaal als fysiek. Ze faciliteert die kracht door in 2040 geheel zelfvoorzienend te zijn wat betreft energie en water. Ze geeft alle bewoners de kans om in al hun levensbehoeftes te voorzien met gezonde voedselproductie uit de wijk zelf, ontstaan uit lokale werkgelegenheid en een rijk programma voor sociale activiteiten en zelfontplooiing. Geluk & Gezondheid A (het individu) acties Doel Effect Cultuur & Economie A (de samenleving) A Ecosystemen & Biodiversiteit A (al het leven) A Energie & Materialen (de bouwstenen) Ruimte Context Tijd 19 Pagina 18

Pagina 20

Interactieve e-vakblad, deze reclamefolder of lesboek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi-PDF's.

441 Lees publicatie 135Home


You need flash player to view this online publication