6.1 De kopgroep Van de vier modellen zijn er twee, de modellen 1 en 4, gericht op een hoog volume en een breed assortiment, dat bij supermarkten in de EU wordt afgezet. Daarnaast zijn er twee modellen die zich richten op een kleiner marktsegment. De exclusieve versketen op het hoogste kwaliteitssegment en de keten voor streekproducten op consumenten die aangesproken worden door authentieke producten van eigen bodem. Alle modellen bieden mogelijkheden. Maar ondernemers in de visserij, in handel en verwerking moeten zelf kiezen welk model voor hun eigen onderneming de beste perspectieven biedt. In de vier verticale ketenmodellen zit een gemeenschappelijk element: een kopgroep van bedrijven (vissers, handelaren en verwerkers), die samen een visie ontwikkelen en deze ook gaan realiseren. Wij verwachten niet dat alle bedrijven de modellen zullen omarmen; het zal steeds een kopgroep zijn. Naar ons idee worden de modellen realiteit wanneer enkele krachtige en gelijkgestemde bedrijven de krachten bundelen en een nieuw verticaal ketenmodel in het leven roepen. De kopgroep kan en moet niet wachten op consensus van de hele sector. De ondernemers moeten hun visie volgen ook wanneer dit op weerstand stuit van andere bedrijven. De besproken modellen zien we al groeien in Nederland en in het buitenland. Er zijn al bedrijven met visie en doorzettingsvermogen die het nodige bereikt hebben. Dit zijn resultaten die tonen dat innovatie van de keten mogelijk is. Een volgende basisvoorwaarde is professionalisering. Niet zozeer in de uitvoerende bedrijfsvoering en de techniek, maar vooral in het aansturen van de bedrijven en de ketens. Marketing en marktbewerking moeten professioneel worden georganiseerd en de bewaking van alle strakke afspraken moet sluitend zijn. We verwachten daarnaast een sanering van de capaciteit van de vissersvloot. De nieuwe ketens zullen selectief zijn in de keuze van de vissers die mee mogen doen in de keten. Die vissers zullen dan ook een beter en meer intensief gebruik moeten maken van een kleiner aantal schepen. De hele keten zal naar het principe moeten dat alleen wordt aangevoerd wat al een bestemming heeft; de vraag stuurt de vangstmaxima. Vroegtijdig overleg met de retail, de huidige en toekomstige klanten, is ook een basisvoorwaarde. Laat de afnemers meedenken in het ontwikkelen van de optimale keten en maak ze daar ook medeverantwoordelijk voor. In de groentesector heeft de beweging die wij beschrijven in de afgelopen 15 jaar al vorm gekregen. De structuur van de ketens is drastisch gewijzigd. Ook daar zien we dat het opbouwen van een intensieve samenwerking met de retail kansen geeft op langdurige relaties. Daarbij zijn de prijsonderhandelingen niet weg en zijn de prijzen niet hoog. Maar de goede telers en de goede handelaren kunnen een goed inkomen verwerven. Het is een wereld van hoge eisen, strakke afspraken en top-klasse bedrijfsvoering. Wanneer de producenten en de handel de ketenfuncties goed vervullen ontstaat een wederzijdse afhankelijkheid, die leidt tot langdurige samenwerking. 6.2 Verticale ketenmodellen kennen basisvoorwaarden Verticale ketenmodellen, waarin de samenwerking tussen de verschillende ketenpartijen vorm krijgen, eisen ook horizontale samenwerkingsverbanden om de nodige schaal te ontwikkelen. Om een goed functionerende keten te vormen moeten vissers zich organiseren in producentenverenigingen die gericht zijn op het gekozen model. Daarmee hebben ze de schaal en de invloed die nodig is voor een evenwichtige afweging van belangen in de keten. Ook handel en verwerking moeten zich ontwikkelen tot grotere eenheden door fusie en overnames. Schaal is een voorwaarde om een goede leverancier te worden voor de grote en veeleisende afnemers. 6.3 De beslissende ontsnapping In wielertermen voorzien we in deze jaren de beslissende ontsnapping. De renners die een hoger tempo willen en aankunnen zoeken elkaar op en vergroten de voorsprong. In het achterblijvende peloton wordt geruzied over wie tempo moet maken, zonder dat er iets gebeurt. In de sector, zowel in de visserij als in de handel en verwerking verwachten we het onderscheid steeds duidelijker te zien tussen ‘ondernemers’ en ‘beheerders’. De eerste groep innoveert, de tweede groep wacht af. De toekomst is aan de eerste groep. 66  Vissen voor de markt Hoofdstuk 6  |  Vissen voor de markt  67 Pagina 33

Pagina 35

Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden kranten online.

437 Lees publicatie 132Home


You need flash player to view this online publication