Samenvatting, conclusies en aanbevelingen 1 Het Waterhouderij-concept is een waardevolle bijdrage aan het stimuleren van optimaal en duurzaam watergebruik en waterbeheer vanuit het particuliere initiatief. Water wordt vooral gezien als een publiek goed dat door de (semi-)overheid wordt beheerd en aangele­ verd, en waarvan tegen betaling gebruik wordt gemaakt. De relatief lage prijs van water en het publieke imago stimuleren niet tot ‘handel’ in water en leiden in veel gevallen zelfs tot ineffectief gebruik. De Waterhouderij doorbreekt dit denken en stimuleert landeigenaren om te investeren in het bergen van het ‘eigen’ water (neerslag binnen de grenzen van het eigen land) voor eigen gebruik en voor levering aan andere partijen. Kernwoord in de Waterhouderij is ondernemerschap in de agrarische sector om naast de grondpositie van het bedrijf, ook de waterpositie van het bedrijf te vermarkten. In Hoofdstuk 2 zijn enkele kernkarakteristieken van de Waterhouderij geformuleerd en is gekeken naar de toepassing van de Waterhouderij op marconiveau. De conclusie hieruit is dat vanuit een mondiale invalshoek bekeken, de sociaal-economische randvoorwaarden voor een succesvolle toepassing van de Waterhouderij meer bepalend zijn dan de fysieke factoren (waterschaarste). Daarnaast zijn enkele speci­ fieke kenmerken geformuleerd die samenhangen met implementatie van de Waterhouderij en zijn generieke conclusies geformuleerd over de toepasbaarheid van de Waterhouderij in relatie tot die criteria (Hoofdstuk 2.4). Pagina 8

Pagina 10

Voor vaktijdschriften, online clubbladen en reclamefolders zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw catalogi.

436 Lees publicatie 131Home


You need flash player to view this online publication