10 De focus van de Waterhouderij ligt overwegend op de aanvoer van water vanuit regenval en het vasthouden (bergen) van water in voorraden die in tijden van schaarste kunnen worden benut. De wateropslag wordt gebruikt om temporele variaties op te kunnen vangen. Hierbij is het doel dat water wordt geleverd met de juiste kwaliteit in de gewenste hoeveelheden op de juiste plaats. De Waterhouderij legt zich dan ook toe op het leveren van water voor verschillende doeleinden. Het gaat niet zozeer over het hergebruik van water zoals effluenten. Op deze manier wordt water tot een commercieel product gemaakt. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid dat landbouwbedrijven, waarvoor het meeste water wordt verbruikt, duurder uit zijn. Met als resultaat de zogenoemde opportunity cost, waarbij water wordt verbruikt daar waar het rendement het hoogste is. Dit zou bijdragen aan een efficiëntere omgang met water en het gebruiken van iedere druppel water. 2.2 Vaststellen van karakteristieken In overleg met de opdrachtgever is bepaald welke criteria bruikbaar zijn om de Waterhouderij te karakteriseren. Tabel 1 is in overleg met de opdrachtgever besproken. Hieruit is het overzicht ontstaan dat gebruikt wordt om het zoeken en selecteren van casestudies te vergemakkelijken. Onder Tabel 1 wordt de nadere selectie van de verschillende karakteristieken toegelicht. Tabel 1: Overzicht karakteristieken. Zie ook toelichtende teksten na de tabel (kopjes ‘gebiedsgrootte’ t/m ‘projectstatus’). Waterhouderij Internationaal: criteria gebiedsgrootte micro < 50 ha X meso 50-500 ha XX scheme voorzieningseenheid X basin beheersgebied 0 economische schaalgrootte micro 1 bedrijf X meso groep bedrijven XX klimaat aride X Semi-aride X humide XX tropisch XX macro lokale economie XX basin exportmarkt 0 seizoensfluctuatie in neerslag weinig X gemiddeld X hoog XX extreem XX Pagina 17

Pagina 19

Interactieve online magazine, deze catalogus of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van digitale mailings.

436 Lees publicatie 131Home


You need flash player to view this online publication