1. Inleiding In 2007 heeft InnovatieNetwerk in samenwerking met de Stichting Innovatie Glastuinbouw (SIGN) het essay ‘Work is gaming, Work-life balance in de glastuinbouw’ op laten stellen (Pekkeriet et al, 2007). Éen van de genoemde trendbreuken in het essay betrof het toepassen van technologie uit de gamecultuur bij het ondersteunen van werkzaamheden in de glastuinbouw. Deze visie kreeg een vervolg in een pilot, die door het gamebedrijf Ranj is ontwikkeld (Ranj, ‘Pilot Work is gaming’, 2009). De game was gericht op kennisontwikkeling van het glastuinbouwbedrijf en de sector. Zo zou de betrokkenheid van medewerkers en het plezier in het werk worden vergroot, en zo op langere termijn de positie van het bedrijf te verbeteren. Beperking van deze insteek was dat de arbeidshandelingen in het primaire proces geen onderdeel waren van de game. Terwijl het nu juist de ultieme uitdaging zou zijn om continu geprikkeld en gemotiveerd te worden om sneller, beter en met meer plezier de dagelijkse arbeidshandelingen uit te voeren. Leuke spelletjes spelen en er ook nog eens voor betaald worden! Dat is mogelijk de toekomst voor medewerkers die in het primaire proces in de kassen werkzaam zijn. De ultieme uitdaging is dan ook om de werkzaamheden in de primaire taak van de medewerkers te ondersteunen. Hierdoor zouden de medewerkers de prestaties op korte termijn (verder) verbeteren, en de arbeid op een positievere manier beleven. Voor een dergelijke toepassing kan worden ontwikkeld, is het nodig om na te gaan wat medewerkers in de glastuinbouw motiveert. Het gaat er hierbij om hoe de arbeidstheorie en de arbeidspraktijk in de glastuinbouw kunnen worden toegepast. Met deze studie wordt achterhaald welke factoren medewerkers in de glastuinbouw motiveren en welke vormen van beloning (financieel of niet-financieel) ingezet kunnen worden als input voor de ontwikkeling van een werkplekregistratie-game voor de glastuinbouw. 3 Pagina 8
Pagina 10Interactieve internet magazine, deze catalogus of PDF is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van digi clubbladen.
435 Lees publicatie 130Home