Samenvatting In deze voorstudie is onderzocht welke factoren medewerkers in de glastuinbouw motiveren en welke vormen van beloning (financieel of niet-financieel) waardevol zijn. Dit vormt het vertrekpunt voor de ontwikkeling van een ‘reality game arbeidshandelingen in de glastuinbouw’. Het uiteindelijke doel is het werken in de tuinbouw nog aangenamer en uitdagender te maken. Ook het arbeidsimago krijgt hiermee een positieve impuls. In deze voorstudie is een literatuurstudie verricht naar verschillende motivatietheorieën en zijn workshops georganiseerd met de medewerkers in de kas en de direct leidinggevenden. Het resultaat is een lijst met richtlijnen om rekening mee te houden bij het ontwerp van een reality game voor de glastuinbouwpraktijk. De belangrijkste richtlijnen zijn: • De game dient direct aan te sluiten bij het primaire productieproces. Belangrijke input voor de game zijn daarom de productieregistraties van de kwantiteit en kwaliteit van het geleverde werk. Naast objectieve gegevens uit werkplekregistratiesystemen en sorteermachines kunnen ook subjectieve kwaliteitsbeoordelingen effectief zijn. • Human Resource Management (HRM) levert ook in belangrijke mate input aan de game. HRM biedt de verschillende taken aan en bepaalt beloningsstructuren, ontwikkeltrajecten en hoe digitale schouderklopjes toegewezen worden aan prestaties. • Medewerkers willen graag scoren en waardering ontvangen. Dit belemmert medewerkers nog wel eens om andere nieuwe taken op te pakken, omdat dit ten koste gaat van bonus, status of waardering. Medewerkers vinden differentiatie van taken wel wenselijk en uitdagend. Een game kan dit stimuleren door ook de ontwikkeling van medewerkers te waarderen en niet uitsluitend de absolute prestatie. • Medewerkers worden sterk op individuele prestaties afgerekend. Het • • werken aan een teamprestatie is nog nieuw en vraagt ook andere competenties. De individuele kwaliteit van de mix van medewerkers bepaalt waarschijnlijk in hoge mate de teamprestatie, zo is het beeld bij medewerkers en managers. Medewerkers zijn bang dat het teamresultaat te veel ten koste gaat van de individuele waardering. Maar als hen wordt voorgehouden dat er persoonlijke extra waardering, punten of bonus is te halen als een nieuwe medewerker of team een sterke ontwikkeling doormaakt, zijn medewerkers snel te motiveren om het gemeenschappelijke belang te zien. De game dient rekening te houden met de multiculturele samenstelling van het bedrijf, de oudere generatie en onderlinge sociale contacten. Onderlinge sociale contacten worden als belangrijk ervaren. actieve participatie in de game door de leidinggevende in de vorm van toekenning van persoonlijke waardering zal een positieve uitwerking hebben. De verwachting is dat met deze insteek het werk leuker wordt voor werknemers. Werkgevers zullen gemotiveerder personeel aantreffen dat zichzelf meer kan ontwikkelen in de richtingen die de werkgever aanbiedt. Bovendien past het werken in teams goed in een gamestructuur. Het resultaat van dit project kan als ontwerpkader worden gezien voor de realisatie van een game. Uiteindelijk zal door de andere manier van werken ook het imago van de arbeid in de glastuinbouw verbeteren. 1 Pagina 6

Pagina 8

Voor sportbladen, online verenigingsbladen en tijdschriften zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw publicaties.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication