Voorwoord In 2007 resulteerde onze zoektocht naar ‘Trendbreuken voor Arbeid in de Glastuinbouw’ in het idee om technieken uit de gamewereld toe te passen in de glastuinbouw. Na lancering van de challenge ‘WorkisGaming’ ontwikkelde serious games bedrijf RANJ een eerste pilotspel dat vervolgens in 2009 succesvol is uitgetest op het potplantenbedrijf Rijnplant. Deze module van WorkisGaming is gericht op kennisontwikkeling van het glastuinbouwbedrijf en de sector enerzijds en het werken in teams anderzijds. Uit evaluatie volgde de conclusie dat het spel bijdraagt aan een plezierige sfeer, betrokkenheid en teambuilding. Een stap verder in het gedachtegoed WorkisGaming is dat dagelijkse arbeidshandelingen in het primaire proces onderdeel zijn van de game. We zetten nu in op de ontwikkeling van een spelmodule die mee kan liften op werkplekregistratiesystemen. Om beter inzicht te krijgen in motivatie- en beloningsfactoren bij productiepersoneel in de glastuinbouw is deze voorstudie uitgevoerd; waardevolle informatie die het ontwerpkader vormt voor een spelmodule op de werkvloer. SIGN/InnovatieNetwerk streeft ernaar dat het spel het werk vooral leuker maakt – productiviteitsverhoging is slechts een spin-off van motivatie – en vervolgens slimmer. Sshhhht, gamer at work! Dr. G. Vos, Directeur InnovatieNetwerk. Ing. N. van Ruiten, Voorzitter SIGN. Pagina 2

Pagina 4

Voor magazines, online lesboeken en maandbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw brochures.

435 Lees publicatie 130Home


You need flash player to view this online publication