2. Methode In deze studie zijn de volgende onderdelen aan de orde gekomen: 1. Literatuurstudie 2. Experttoets 3. Workshop met medewerkers en managers 2.2 Expertbezoek Twee experts uit de glastuinbouwsector zijn geïnterviewd om een beter beeld te krijgen op de arbeidsmarkt: P.M. (Albert) van der Burg, arbeidskundige, Stigas, en J.K. (Jan Kees) Boon, arbeidsmarktspecialist, Productschap Tuinbouw. 2.1 Literatuurstudie De literatuurstudie concentreerde zich op de volgende vragen: a. Wat motiveert medewerkers en welke mogelijke beloningen zijn er? b. Wat zijn bevindingen bij arbeidsmotiverende methodes als: minicom any’s1, kaizen2, zelfsturende teams, funfactory, e.d. p c. Welke factoren spelen individueel en welke in het team? In de literatuurstudie zijn managementboeken uit de bibliotheek be rokken. Relevante boeken zijn opgenomen in de literatuurlijst. Er is t via internet gezocht op zoekwoorden als: arbeidsmotivatie, arbeid en beloning, werken in teams, funfactory, gaming, zelfsturende teams in relatie tot productieomgevingen. Tevens heeft de Arbeidsmonitor voor de glastuinbouw (Nuland et al, 2008) een belangrijke rol gespeeld bij het verder uitdiepen van motivatoren. Vervolgens is gekeken welke transfer ook in de glastuinbouw zichtbaar is of haalbaar zou kunnen zijn. Hiervoor zijn specifieke studies uit de glastuinbouw betrokken. 1 2 2.3 Workshops met de doelgroep Voor deze studie zijn twee workshops georganiseerd: een workshop met productiemedewerkers en een workshop met (midden)managers. Met productiemedewerkers worden die medewerkers bedoeld die dagelijks taken uitvoeren in het primaire proces in de kas, zoals oogsten en gewasver zorging. Bij de workshop waren vijf Nederlands sprekende medewerkers betrokken met de Nederlandse dan wel Turkse nationaliteit. De mede werkers werken ook samen met Poolse medewerkers. In de workshop werd met de medewerkers ingegaan op de samenwerking met anderstaligen. De (midden)managers die bij de workshop betrokken werden, zijn af omstig van zowel glasgroente als -bloemenbedrijven en hebben de k directe verantwoordelijkheid over productiemedewerkers. In de workshop zijn vier managers betrokken, die afkomstig zijn uit de teelt van cherry tomaten, trostomaten, rozen en gerbera’s. De deelnemende bedrijven worden gezien als voorlopers in de sector. Naast deelnemende glastuinbouwbedrijven waren als toehoorder aanwezig bij de (midden)managers: Priva, Berg Product/Wilgengroep, Ranj en SIGN/InnovatieNetwerk. Zij zijn in de gelegenheid gesteld om aanvullende vragen te stellen. 5 Zie voor uitleg methode The new shop floor management: empowering people for continuous improvement. Kaizen (Japans voor “veranderen naar beter” of “verbetering”) is een aanpak in productiviteitsverbetering. Pagina 10
Pagina 12Scoor meer met een webshop in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden folders online.
435 Lees publicatie 130Home