28 krijgen. Als uitkomstmaten moet gekeken worden naar de zorgkosten, de kwaliteit van leven, de schoolloopbaan en de arbeidsparticipatie. Chronisch zieke kinderen die deelnemen aan het regulier onderwijs zouden kunnen dienen als controlegroep, hoewel deze groep waarschijnlijk afwijkt van chronisch zieke kinderen die naar een LZK-school gaan. De laatste groep dient namelijk aan bepaalde eisen te voldoen om toegelaten te worden tot een LZK-school. Onder meer dient bij hen sprake te zijn van een leerachterstand, een verzuim van meer dan 25% en het feit dat zelfs met extra ondersteuning, regulier onderwijs niet mogelijk is. Dit kan er mogelijk op duiden dat de gemiddelde zorgkosten onder leerlingen op LZK-scholen ook bij optimale voedingszorg hoger liggen dan onder chronisch zieke kinderen in het regulier onderwijs. Ook kan de toekomstige productie van chronisch zieke kinderen in het regulier onderwijs hoger liggen dan die van leerlingen op LZK-scholen. Niet alleen de effecten van optimale voedingszorg op chronisch zieke kinderen dienen op langere termijn te worden bestudeerd, ook is het van belang om de effecten die optimale voedingszorg heeft op de kwaliteit van leven van ouders en het gezin in kaart te brengen. Door naast de kinderen die optimale voedingszorg ontvangen en de controlegroep van chronisch zieke kinderen ook hun ouders en het gezin over een langere tijd te volgen, wordt duidelijk wat de effecten van optimale voedingszorg op hen zijn. Is het inderdaad zo dat ouders 15 minuten meer vrije tijd hebben, is het minder of juist veel meer? En hoe waarderen beide groepen ouders hun kwaliteit van leven? Pagina 33

Pagina 35

Interactieve internet catalogus, deze presentatie of tijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van earchief.

429 Lees publicatie 124Home


You need flash player to view this online publication