1. Introductie 5 Ruimte wordt vandaag de dag in Nederland geordend vanuit het perspectief van ‘ontwikkelingsplanologie’1. In plaats van dat de overheid in plannen aangeeft welke ruimtelijke ontwikkelingen wel en vooral niet mogen, gaat het er nu veel meer om dat de overheid in samenspraak met betrokken maatschappelijke partijen actief richting geeft aan de ruimtelijke ontwikkeling van ons land. ‘Gebiedsontwikkeling’ kan worden gezien als een manier waarop deze nieuwe sturingsfilosofie in de praktijk wordt vormgegeven2. Het ministerie van VROM beschrijft gebiedsontwikkeling als “ruimtelijke ordening voor regionale projecten” en de praktijkacademie voor gebiedsontwikkeling als “een nieuwe werkwijze voor ruimtelijke projecten”3. Friso de Zeeuw – hoogleraar gebiedsontwikkeling aan de TU Delft – beschrijft gebiedsontwikkeling als “de kunst van het verbinden van functies, disciplines, partijen, belangen en geldstromen met het oog op de (her)ontwikkeling van een gebied (De Zeeuw, 2007). Nederland kent inmiddels een breed scala aan praktijkvoorbeelden van gebiedsontwikkeling. Bekende voorbeelden zijn: De Blauwe Stad in Groningen, Wieringerrandmeer in Noord-Holland en IJsseldelta Zuid (Bypass Kampen). De voor u liggende evaluatie betreft het proces van gebiedsontwikkeling in Ooijen-Wanssum in de fase (voor) verkenning (de planstudiefase is in deze evaluatie niet meegenomen). 1 Het rapport van de WRR (1998) over ‘ruimtelijke ontwikkelings politiek’ en de brochure ‘Samen, Anders, Beter’ (2001) van VNO-NCW, AVBB, Natuurmonumenten en ANWB waren belangrijke mijlpalen in de opkomst van deze nieuwe ruimte lijke sturingsfilosofie. www.vrom.nl; geraadpleegd 15 oktober 2008. De praktijkacademie voor gebieds ontwikkeling is een initiatief van Habiforum en Nirov, met steun van het ministerie van VROM, en biedt maatwerktrainingen aan voor gebiedsontwikkeling. Zie ook www.praktijkacademie.nl, geraad pleegd 15 oktober 2008. 2 3 Pagina 12
Pagina 14Interactieve ecatalogus, deze spaarprogramma of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van internet onderwijsmagazines.
428 Lees publicatie 123Home