klanten gedwongen worden om meer warmte uit een kubieke meter verwarmingswater te halen. 3. Er ontstaat een leidingbreuk in transportleidingen. Een leidingbreuk in transportleidingen betekent dat het verwarmingswater uit de leidingen stroomt. De distributiepomp zal weliswaar uitschakelen, maar dan nog loopt het net leeg. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een transportleiding door een graafmachine wordt geraakt. Om die reden moeten ondergrondse leidingen bij het kadaster geregistreerd zijn en moeten aannemers die graafwerkzaamheden uitvoeren een kliq-melding doen. Zij krijgen dan informatie over de ondergrondse leidingen op de plek waar gegraven wordt. 4. Er zijn warmteverliezen in de transportleidingen. Als de warmteverliezen in de transportleidingen groter zijn dan 7% kan het gebeuren dat het verwarmingswater met een te lage temperatuur bij de klanten aankomt. Om die reden worden periodieke controles van de isolatie van de verwarmingsbuizen uitgevoerd. 5. Er is een leidingbreuk in de woningen. De woningen hebben wand- en vloerverwarming en het kan gebeuren dat een verwarmingsleiding wordt geraakt bij het boren van een gat in de muur of in de vloer. Het net loopt dan leeg in de woning, tot het moment dat de bewoners de afsluiters dichtzetten. 6. Er zijn warmteverliezen in de kruipruimte van de woningen. Als de warmteverliezen in de kruipruimtes groot zijn, bereikt het verwarmingswater de woningen niet op de goede temperatuur. Het is dan aan de bewoners om de leidingen goed te isoleren. 7. Er zijn defecte en onnauwkeurige meetinstallatie in de woningen. Als de temperatuurmeters (aanvoer en retour) of de volumestroommeter niet goed functioneren, heeft dat voor het comfort van de klant geen gevolgen. Een defect thermostaat heeft uiteraard wel gevolgen voor het 26 comfort. Een defecte meetinstallatie heeft wel gevolgen voor de rekening van de klant, omdat het rekenapparaat met foute gegevens een onjuist verbruik berekent. Wat zijn de financiële risico’s voor Thermo Bello? Het financiële risico voor Thermo Bello is allereerst dat er in een kalenderjaar verlies wordt gemaakt omdat inkomsten en uitgaven uit balans zijn, of dat er op enig moment te weinig liquiditeit is om de rekeningen te betalen omdat de inkomstenstroom achterblijft bij de uitgaven. Wat er financieel mis kan gaan, is het volgende: 1. Klanten haken af. In 2009 waren drie zakelijke klanten verantwoordelijk voor 48% van de warmteafname. Als een van die klanten besluit af te sluiten, betekent dat een groot verlies aan inkomsten voor Thermo Bello. Maar ook als bewoners afsluiten, betekent dat verlies aan omzet. Het risico dat klanten afhaken is altijd aanwezig omdat er ook een gasnet ligt in de wijk, en sommige woningen met relatief lage kosten hun installatie op aardgas kunnen omzetten. 2. Klanten betalen niet. De incasso van zakelijke klanten doet Thermo Bello zelf. Als klanten niet betalen, betekent dat verlies aan inkomsten terwijl er wel kosten zijn gemaakt. Om die reden is er een persoonlijk klantencontact met de zakelijke klanten. De incasso van particuliere klanten wordt door Greenchoice gedaan. 3. Klanten willen schadeloos gesteld worden. Als Thermo Bello bijvoorbeeld door een technische storing niet aan zijn leveringsverplichtingen voldoet en (zakelijke) klanten, stellen Thermo Bello daarvoor aansprakelijk. Thermo Bello heeft zich hiervoor (nog) niet verzekerd, en loopt daarmee het risico op hoge extra kosten. Pagina 31

Pagina 33

Interactieve digitale tijdschrift, deze editie of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van digi jaarverslagen.

426 Lees publicatie 121Home


You need flash player to view this online publication