woners kunnen in het stichtingsbestuur op hoofdlijnen sturen en de dagelijks gang van zaken aan professionals overlaten. De consequentie daarvan is dat de betrokkenheid van wijkbewoners afneemt. 3. Het bestuur van stichting administratiekantoor vertegenwoordigt strikt genomen alleen het financiële deelbelang van de aandeelhouders. Een administratiekantoor is beperkt in de mogelijkheden om de belangen van alle andere belanghebbenden af te wegen. De keuze voor een Raad van Commissarissen was dus een keuze voor een breder perspectief dan het financiële. Dit had ook ondervangen kunnen worden met een onafhankelijke voorzitter van het stichtingsbestuur, met gevoel voor andere belanghebbenden. Dit gekoppeld aan een directeur van de BV die ook het geheel van belangen in het oog heeft, kan ook goed werken. 4. Het borgen van de inbedding van Thermo Bello in het drinkwaterbedrijf van Vitens en de gemeente Culemborg. Mede op basis van deze overweging zijn leden voor de Raad van Commissarissen geselecteerd. De vraag naar de noodzaak van een Raad van Commissarissen werd opnieuw actueel met het aantreden van een actieve aandeelhouder, DEC, die op het gebied van ondernemerschap en techniek een flinke bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van Thermo Bello. Dit bedrijf maakt de adviestaak van de Raad van Commissarissen mogelijk kleiner. Op welke wijze kunnen wijkbewoners betrokken zijn? Wijkbewoners kunnen betrokken zijn als klant van Thermo Bello, als kapitaalverstrekker, als vrijwilliger die meedenkt en meewerkt in het technisch team, of in de werkgroep organisatie ontwikkeling, of als meewerkend vrijwilliger in projecten. Thermo Bello dankt zijn ontstaan aan betrokkenheid van wijkbewoners die onbezoldigd kennis en ervaring in het haalbaarheidsonderzoek en de ontwikkeling van het bedrijfsplan hebben gestoken. Er bleek zoveel kennis en ervaring in de wijk voorradig te zijn dat, afgezien van de notaris, nauwelijks gebruik is gemaakt van (dure) externe adviseurs. Logisch dus dat Thermo Bello de bewoners niet alleen dankbaar is, maar hen ook de mogelijkheid wil bieden om betrokken te blijven. 17 Pagina 22

Pagina 24

Voor folders, online verenigingsbladen en reisgidsen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw spaarprogramma.

426 Lees publicatie 121Home


You need flash player to view this online publication