1. ewustwording (katalysator): belanghebbenden moeten de kanB sen leren zien die Nieuwe Nuts biedt, en elkaars problemen en verantwoordelijkheden leren kennen. 2. erkenning en snuffelen (broker): in vrijblijvende sfeer kunnen V belanghebbenden aan elkaar snuffelen en bezien of er iets gemeenschappelijks ontstaat. 3. toelendans (kwartiermaker): vanuit een gemeenschappelijke baS sis, belangen en motivaties uitwisselen. Voor ieder moet er wat in zitten. Een stoelendans met voldoende stoelen, louter winnaars en geen verliezers. 4. aken doen (belanghebbenden): spelregels afspreken, inclusief Z een evenwichtige verdeling van de lasten en de baten, en hardheidsclausules voor als het anders mocht lopen. De kwartiermaker staat het best buiten de direct betrokken commerciële belangen en zoekt afstemming tussen de initiatieven in het veld en het ontwikkelingsproces dat gaande is. Dit kan resulteren in een uitgewerkte “spontane aanbieding” voor invulling van een Nieuwe Nutsvoorziening. Die aanbieding hoeft niet gericht te zijn aan de gemeente. Ze kan ook zijn gericht aan de ontwikkelende partijen die invulling moeten geven aan de beoogde doelstellingen voor het gebied. De aanbieding kan hen dan helpen die doelstellingen waar te maken. Indien het voorstel wel gericht is aan de gemeente, zal doorgaans sprake zijn van een situatie die beheerst wordt door richtlijnen en procedurevoorschriften voor overheidsaanbesteding. aanbiedingen aan ontwikkelende marktpartijen zijn niet onderworpen aan die richtlijnen. Wel kunnen deze een rol spelen bij de grondtransactie of bij de toekenning van een bijzonder recht (concessie). De Nieuwe Nutsvoorziening is dan onderdeel van de overkoepelende exploitatieovereenkomst, waarbij wordt getoetst of ze voldoet aan de doelen, ambities en randvoorwaarden van de gemeente. In die exploitatieovereenkomst worden de doelstellingen daartoe vertaald in normen. Aansluitend verleent de gemeente de benodigde ruimtelijke medewerking, zoals vaststelling van het bestemmingsplan. Indien de voorstellen niet voldoen aan de gemeentelijke wensen, kan ze alsnog besluiten om de grondexploitatie zelf te detailleren en het exploitatieplan eenzijdig vast te stellen. 101 89 101 Bij een actief grondbeleid – de gemeente geeft zelf de gronden uit – heeft de gemeente potentieel positie om uit verschillende consortia te kiezen. Partijen kunnen daarbij inspelen op de wensen en doelstellingen van de gemeente, om zo de beauty contest te winnen. Hier is weer enige spanning met “Europa”. Belangrijk is dat de gemeente de gronden marktconform uitgeeft,102 wat zwaarder kan wegen dan dat de grond naar “de hoogste bieder” gaat. De gemeente kan bij de grondtransacties andere factoren laten meewegen dan alleen de prijs. Bijzondere kwaliteiten van het project kunnen ook doorwerken in de uitgifteprijs, zolang de kostenposten en systematiek van het exploitatieplan maar worden gevolgd (vanaf invoering van de nieuwe Wro, naar verwachting per 1 juli 2008). Het is interessant om te onderzoeken of en op welke wijze de gemeentelijke Exploitatieverordening kan worden ingezet voor actief gebruik van de voorfase. Het is niet ondenkbaar dat de gemeente een speciale status geeft aan de doelstellingen en kwaliteitseisen die ze bij een bepaalde ontwikkeling voor ogen heeft. Indien deze helder zijn vastgesteld en bekendgemaakt, zou de gemeente kunnen stellen dat voldoening aan die eisen bepaalt of de gemeente al dan niet medewerking verleent aan “ de exploitatie van gronden”. Met de invoering van de Grondexploitatiewet wordt deze medewerking – in de vorm van het exploitatieplan – dan een mogelijke weigeringsgrond voor de bouwvergunning. Aldus zou de gemeente veel kunnen overlaten aan de markt, en toch kunnen sturen op algemene belangen en maatschappelijke doelen bij de realisatie van bouwprojecten. Voorkomen moet worden dat de transactie valt uit te leggen als ongeoorloofde staatssteun. 102 Pagina 98

Pagina 100

Voor catalogussen, online PDF-en en vakbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw uitgaven.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication