zaming wil stimuleren, zal zich vooreerst bewust moeten zijn van de eigen rol, invloed en mogelijkheden binnen de economie. 45 7.2 Nieuwe schaarste De overheid is vaak instrumenteel in de vestiging van monopolies. Klassieke voorbeelden zijn afvalstortplaatsen en mijnbouwconcessies. Met de trend tot liberalisering zijn daar de langjarige overheidscontracten bijgekomen. Deze leggen beslag op duurzame hulpbronnen zoals afval en biomassastromen. Ook de huidige klimaatdiscussie lijkt een nieuwe variant aan de bijzondere voorrechten toe te voegen: de CO2-stortplaats. Deze moet een rechtvaardiging bieden voor de onstuimige groei van het aantal kolencentrales. Figuur 16. Kolencentrale. Kolen zijn goedkoop en de productiekosten van elektriciteit op basis van kolen zijn relatief laag. Op grote schaal worden er in Oost en West nieuwe kolencentrales gebouwd. Britse mijnen gaan inmiddels weer open en in Frankrijk leven soortgelijke plannen. De huidige opinie stuurt daarbij aan op de afvang en opslag van CO2 (CCS)29. Kolen zijn vergeleken met bijvoorbeeld olie niet echt schaars (zie hoofdstuk 5). Ze zouden een bijdrage kunnen leveren aan een goed werkende competitieve en gediversifieerde elektriciteitsmarkt. Als CCS echter de norm wordt, wordt alsnog schaarste gecreëerd voor kolenelektriciteit. Dit via de aansluiting op de CO2-stortplaatsen. Op deze manier wordt goedkope kolenstroom zelfs monopoliseerbaar. Stortplaatsen leveren kunstmatige schaarste doordat men tracht het aantal stortplaatsen beperkt te houden. Alleen degene die toegang heeft tot de stortplaats, kan zijn afval kwijt. Bij CCS komt daar een dimensie bij. De CO2-stortplaats is duur. 29 Carbon Capture and Storage. Pagina 54

Pagina 56

Voor archief, online PDF's en weekbladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw brochures.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication