ten plukken. Voor minder draagkrachtigen zijn er echter ook manieren denkbaar om extra voordeel te behalen. Daarvoor kan een lokaal geldstelsel worden aangewend. In plaats van geld kunnen mensen dan tijd en inzet bijdragen aan het Nieuwe Nutsbedrijf, zoals onderhoud van Nieuwe Nutsnatuur en hulp bij inzameling en scheiding van reststromen.178 Hier liggen wel juridische complicaties. Structurele inzet van personen voor de inzameling en scheiding van reststromen kan worden uitgelegd als arbeidsrelatie. Er mag dan niet in natura worden betaald en voor zover dat wel mag, moeten in euro’s belastingen en premies worden afgedragen. Daarmee wordt euroliquiditeit toch weer de schaarse factor en blijft arbeidspotentieel onbenut. Dit gaat ten koste van welvaart en duurzaamheid. Daarom ligt hier een taak voor de wetgever om vrijwillige inzet en beloning in natura binnen Nieuwe Nutszones mogelijk te maken. Transacties in natura kunnen in de Nieuwe Nutszone worden geadministreerd via een lokale ruileenheid (NN-geld). Alle ingezetenen van de Nieuwe Nutszone krijgen een NN-rekening en kunnen onderling en met de centrale organisatie verrekenen. Met een dergelijk stelsel kan worden gestuurd op ieders maatschappelijke inzet binnen de Nutszone. Zo kan de één bijvoorbeeld een beroep doen op de ander om glas naar de glasbak te brengen. Mensen die wel tijd maar geen euro’s hebben, zouden zelfs hun euroverplichtingen kunnen voldoen door dienstverlening aan andere huishoudens. Dat levert een krachtig middel tegen schuld en armoede. Een uitgebreide Nieuwe Nutszone met interne rekeneenheid geeft extra mogelijkheden tot lokale waardecreatie. Te denken valt aan zelfbeheerde en onderhouden speeltuinen en kinderboerderijen, en aan verfraaiing en ornamentering van de omgeving. Ook duurzame bosbouw kan een onderdeel van de nutsvoorziening worden. De mogelijkheden nemen toe naarmate euroliquiditeit een minder beperkende factor wordt. De lokale wensen, inzet en capaciteiten staan dan aan de basis van het plaatselijke welvaartsniveau. Belastingen, premies en heffingen blijven zorgen voor een substantiële eurobehoefte binnen de Nieuwe Nutszone. Die belastingen treffen ook de in NN-geld afgehandelde transacties. Onderstaand een overzicht van een aantal relevante rijksbelastingen en hun relatie tot het NN-geldsysteem.179 De beperkingen die belastingen in euro’s opleggen aan duurzaamheid en waardecreatie, kunnen binnen het NN-geldstelsel gelukkig gedeeltelijk worden gecompenseerd. Dit door van alle ingezetenen een component van de nutsvergoedingen in NN-geld te vragen.180 151 178 Dit zou vorm kunnen krijgen door papier, glas en plastic op te halen, in plaats van te laten brengen naar inzamelplaatsen. Het ene huishouden heeft hiervan een gemaksvoordeel. Het andere huishouden kan hiermee – door persoonlijke inzet – de kosten reduceren. Beide profiteren door grotere welvaart, onderlinge betrokkenheid, en betere kwaliteit van de leefomgeving. De lokale heffingen zuiverings heffing, rioolheffing, afvalstoffenheffing zijn buiten het overzicht gelaten. Dit zijn doelheffingen om afgebakende kosten van publieke diensten te dekken. In de NN-zone kunnen ze potentieel worden omgezet in prijzen (i.p.v. heffingen), die bovendien intern verrekenbaar worden met NN-geld, vergoedingen en winstuitkeringen. 179 Een externe oplossing is er ook: de overheid accepteert NN-geld voor belastingbetaling. Dan krijgt het NN-geld ook waarde en werking buiten de NN-zone, en kan de extra welvaartgroei zich ook buiten die zone verspreiden. 180 Pagina 160

Pagina 162

Interactieve digi-whitepaper, deze editie of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van digitale onderwijsmagazines.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication