ken. Bovendien kunnen de Nieuwe Nutsbedrijven een eigen overkoepelende organisatie vormen, die helpt de benodigde ervaring te bundelen en kennis te ontsluiten. 135 15.3 Maatschappelijke functies Nieuwe Nuts speelt op gebieden die bewegen richting liberalisering en consolidatie (energie) en privatisering (afval). Het speelt ook op gebieden die in Nederland vooralsnog expliciet als publieke taak worden gezien (riool en waterzuivering). Daar waar de overheid een actieve schakel vormt (afval, riool en waterzuivering), kan een knelpunt ontstaan. Hier zijn de vergoedingen voor nutsdiensten in de vorm van heffingen geregeld. De inkomsten komen dan toe aan de ene partij (gemeente en zuiveringschap), terwijl een andere partij de kosten draagt (het Nieuwe Nutsbedrijf). Dat vraag een solide regeling van de geldstroom. Het Nieuwe Nutsbedrijf neemt plaatselijk in potentie alle nutsfuncties op zich.159 Daarbij moet het natuurlijk ook de vergoedingen voor die functies naar zich toe kunnen trekken. Op geliberaliseerde markten (energie) is dat eenvoudig te regelen. Het Nieuwe Nutsbedrijf contracteert dan met de gebruiker over diensten en tarieven. Bij afval, riool en waterzuivering is de grond voor de betaling echter geen overeenkomst maar een opgelegde heffing. De overheid bepaalt vervolgens hoe deze heffing wordt besteed. De overheid kan de taken zelf uitvoeren of uitbesteden aan “de markt”. “Zelf uitvoeren” is aan het verdwijnen, mede onder invloed van het Europese mededingingsrecht. Uitbesteden is de trend. Nutssector Energie Status publiek-privaat Leveranciers en gebruikers contracteren direct over de prijs. De overheid stelt toezicht in om monopoliemacht in te perken. Aparte tarifering voor gesplitste diensten, zoals levering en netbeheer. De overheid legt een heffing op en contracteert (langjarig) met een afvalinzamelaar en een afvalverwerker die de uitvoering voor zijn rekening neemt. De overheid (gemeente en waterschap) heft belastingen en retributies om kosten te dekken van riool en waterzuivering (rioolrechten en verontreinigingsheffing). Een experiment met uitbesteding van waterzuivering (Harnaschpolder, Hoogheemraadschap van Delfland) toont een nieuwe koers die vergelijkbaar is met afvalverwerking: Overheid heft en besteedt uit aan de markt. De nieuwe wet “Gemeentelijke watertaken” vervangt het rioolrecht (retributie) door een belasting. Daarnaast voorziet deze wet in privatisering van het waterbeheer, maar niet in de mogelijkheid van een gemeenschappelijke opzet daarvan. Integratie van nutsfuncties, bronscheiding en de verkleining van transportafstanden zijn belangrijke voordelen die Nieuwe Nuts biedt. 159 Tabel 14. Publiek-private status van belangrijke nutssectoren en de bijbehorende tarifering. Afval Sanitatie Bij uitbesteding is sprake van langjarige contracten in grote kavels en mantelovereenkomsten. Dit werpt hoge drempels op voor nieuwe toetreders en mkb. Voor minder kapitaalkrachtige spelers wordt meedin- Pagina 144

Pagina 146

Interactieve etijdschrift, deze uitgave of reisgids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van digitale lesmateriaal.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication