atie. Over gas wordt wel energiebelasting gerekend en volgens nmda hoeven warmtekleinverbruikers niet minder te betalen dan gaskleinverbruikers. Aldus betrekt het energiebedrijf de energiebelasting in de prijs en rekent deze vervolgens aan zichzelf toe. Voor Nieuwe Nuts gelden geheel andere prijsvormende mechanismen. Wanneer kleinverbruikers – als lid of participant van het Nieuwe Nutsbedrijf – kunnen meepraten over de energieprijzen, zullen zij het prijsvormend principe van “We rekenen een zo hoog mogelijk tarief” niet aanvaarden. Ze willen een redelijk tarief dat kwaliteit en continuïteit kan garanderen. “Niet meer dan anders” zal dan worden vervangen door “kostprijs plus marge” (integrale kostprijsmethode). De prijsvorming bij Nieuwe Nuts kan afhankelijk worden gesteld van de financieringslasten, de inkoop bij de producenten, de noodzakelijke en gewenste vervangings- en innovatiereserves en de kosten van de beheer- en serviceorganisatie. Nieuwe Nuts maakt de feitelijke kosten transparant en communiceert daarover met de participanten. De participanten stellen de tarieven vervolgens gezamenlijk in overleg vast. Een groter contrast met de huidige praktijk is nauwelijks denkbaar. De Algemene Rekenkamer moest na onderzoek van de tariefstelling voor stadsverwarming (2007) vaststellen dat geen enkel energiebedrijf de feitelijke kosten en rendementen van stadsverwarmingsprojecten inzichtelijk maakt. De overheid gaat intussen wel akkoord met tarifering volgens het “nmda-principe”, zonder dat inzicht in kosten en rendementen wordt geëist. Onder die omstandigheid zal het Nieuwe Nuts niet moeilijk vallen om “aanmerkelijk goedkoper dan anders” te worden. Transparantie en zeggenschap 131 Over nmda-tarieven bestaat bij kleinverbruikers veel onvrede. De berekeningsmethoden zijn niet transparant en veel huishoudens blijken per saldo duurder uit. Een alternatief zou zijn: “kostprijs plus marge” (met als plafond het nmda-tarief). Dat vraagt wel de nodige transparantie van het warmtebedrijf. Deze transparantie werd door de energiebedrijven tot dusver nooit gegeven. Toch zou hierop kunnen worden aangestuurd door in te zetten op gemeenschappelijke warmtenetten. De distributie-infrastructuur wordt daarbij verbonden aan de woningen. Het collectief van bewoners heeft inzage in de jaarcijfers en medezeggenschap over de tariefstelling. Structurele kostenbeheersing Warmtelevering brengt een natuurlijk monopolie. De meest evenwichtige situatie daarbij ontstaat wanneer dit monopolie in handen van de belanghebbenden zelf wordt gebracht (gemeenschappelijk net). Partijen van buiten hebben een aanhoudende impuls om tarieven op te drijven. Alleen de direct belanghebbenden hebben een aanhoudende drijfveer om de kosten en de marges te beheersen. Pagina 140

Pagina 142

Interactieve internet rapport, deze tijdschrift of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van digi-whitepapers.

303 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication