6.4 Ontwerpvariantenstudie Minder stijve drijflichamen zijn naar alle waarschijnlijkheid goedkoper dan stijve drijflichamen. Ze leggen echter wel beperkende voorwaarden op voor de opbouw. Om de kansen te vergelijken worden varianten opgedeeld in stijve drijflichamen; flexibel EPS-drijflichaam en flexibel zeil-drijflichaam. 6.4.1 Lichtgewicht EPS-drijflichaam D1a Een stijf drijflichaam geeft de meeste ontwerpvrijheid voor de opbouw. Diverse constructiematerialen zijn mogelijk, maar de meeste producten op de markt zijn van beton. Dit is vanwege lage kostprijs en het beperkt onderhoud. EPS kan dienen als verloren bekisting. Door beton in I-profielen te vormen, is de sterkte-gewicht-ratio optimaal. Het is onwaarschijnlijk dat een systeem met EPS en beton goedkoper dan 200 €/m2 zal worden. Dit ontwerp voor drijflichaam is door M. Kuijper (TU Delft) ontwikkeld. Het extra vloeibare hogesterktebeton wordt gegoten in een optimale vorm. Drijvende bakken kunnen uitklapbaar zijn voor het groter groeiende gewas. Op het water is de kas mobiel. De kas kan meedraaien voor optimale zontoetreding. De kas kan in zijn geheel verplaatsen, bijvoorbeeld van bouwplek naar (tijdelijke) ligplek. Bijteelt van vissen als tilapia in de kas. Vissen produceren CO2, wat goed is voor planten, en vissen eten plantafval. Dit systeem past perfect in C2C-gedachte ‘waste = food’. Uit pilots door Greenport Westland/ Oostland is al gebleken dat dit systeem technisch haalbaar is. Visbassins in een drijvende kas kunnen voor weinig geld gerealiseerd worden. Bron: M. Kuijper, TU-Delft, 2008. 37 Pagina 43

Pagina 45

Scoor meer met een web winkel in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden lesmateriaal online.

423 Lees publicatie 118Home


You need flash player to view this online publication