Voorwoord Goed eten is belangrijk voor scholieren. Dat is het natuurlijk voor iedereen, maar we vergeten nogal eens dat goede voeding ook helpt om de schooldag goed door te komen. De wetenschappelijke onderbouwing van deze ogenschijnlijke open deur begint gestaag vorm te krijgen1. Tegelijkertijd wordt steeds duidelijker dat veel basisscholieren niet of nauwelijks eten overdag. Veel scholieren komen zelfs zonder ontbijt de klas binnen, velen hebben (ook!) geen lunch. En dan verstaan we onder ‘goede voeding’ even geen chips en energy drinks. Hoe kunnen we zorgen dat dat niet meer gebeurt? Dat is de kernvraag die ten grondslag ligt aan het InnovatieNetwerk-concept ‘Samen Goed Eten’. Het werk dat we hieraan besteden laat zien dat er een enorme omslag nodig is in het denken en doen rond eten op school, en dat we toe moeten naar scholen met aandacht voor voeding: naar scholen ‘om op te eten’. Er is evenwel een categorie kinderen in de basisschoolleeftijd voor wie een apart verhaal geldt: de grote groep van chronisch zieke kinderen. Een klein percentage van deze groep kan terecht bij een scholencluster binnen het speciaal onderwijs: de Scholen voor Langdurig Zieke Kinderen (LZK-scholen). Optimale voeding, aangepast aan de eisen van hun ziekte, is voor deze kinderen extra belangrijk: om hun weerstand te verhogen, hun klachten te verlichten en daarmee hun onderwijskansen te vergroten. Vanwege het belang van goede voeding voor deze kinderen, besteden de LZK-scholen relatief veel aandacht aan voeding. Optimale voeding is immers voor chronisch zieke kinderen een onderdeel van de medische behandeling. Een aantal verzorgen op school zelfs volwaardige maaltijden, en doen dat al sinds jaar en dag naar volle tevredenheid: zij koken bijvoorbeeld een warme maaltijd op school of verzorgen een volwaardige ‘aangeklede’ lunch met fruit, soep of salade. 1 Bron: Belot, M. en J. James. Healthy School Meals and Educational Outcomes, oktober 2009. Pagina 2

Pagina 4

Interactieve web webshop, deze boek of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van digitale rapporten.

419 Lees publicatie 114Home


You need flash player to view this online publication