2. Ziekten op LZK-scholen 5 In het kort Steeds meer kinderen met een chronische aandoening bereiken de volwassen leeftijd. Deze kinderen zijn kwetsbaar voor het ontwikkelen van fysieke, sociale en mentale achterstand. Een klein percentage van deze kinderen volgt basisonderwijs op een van de schoolcategorieën in het speciaal onderwijs: Scholen voor Langdurig Zieke Kinderen (LZK-scholen). Het aantal kinderen met een chronische aandoening neemt toe. Steeds meer van hen bereiken de volwassen leeftijd. Ongeveer 20% van de 0-14 jarigen heeft een chronische ziekte, zoals astma, chronische bronchitis, eczeem, suikerziekte en epilepsie. In absolute aantallen gaat het om 550.000 tot 780.000 kinderen. Zij hebben naast hun medische problematiek en zorgbehoefte meer kans op psychosociale en/of gedragsproblemen, participatie- en interactieproblemen, psychische problemen (depressie), gezinsstress, sociaal isolement en hebben een verhoogd kans om gepest te worden (zie Literatuurlijst, bron 1). In veel gevallen heeft de ziekte dan ook impact op de onderwijsmogelijkheden van het kind. In het Nederlands basisonderwijs kunnen kinderen met een chronische aandoening terecht op zogeheten LZK-scholen (School voor Langdurig Zieke Kinderen). Daarvan zijn er dertien, met totaal zo’n twaalfhonderd leerlingen. Twee van deze scholen zijn speciaal voor kinderen met epilepsie. Op de andere LZK-scholen komen kinderen met verschillende ziektebeelden. De Commissie voor de indicatiestelling beslist of een ziek kind toegelaten kan worden tot het LZK-onderwijs. De Commissie hanteert daarbij een aantal criteria over de mate waarin de ziekte belemmerend werkt voor het leren of sociaal functioneren van het kind. Deze commissie baseert zich daarbij op gegevens van de behandelende specialisten, op psycho Pagina 10

Pagina 12

Scoor meer met een online shop in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden lesboeken online.

419 Lees publicatie 114Home


You need flash player to view this online publication