40 Welke arrangementen? Om de vraag te stimuleren, stellen wij de volgende arrangementen voor: Stimulering vraag door middel van marketing. Om de vraag naar zilte producten te stimuleren, moet allereerst aan de agrarische ondernemers duidelijk worden gemaakt hoe de huidige situatie in elkaar steekt. Aangezien de gevolgen van verzilting in het verleden altijd zijn onderdrukt, zal niet voor iedereen duidelijk zijn waar en hoe dit precies uitpakt. De uiterste maatregel op dit vlak is het in economische zin tot uiting brengen van de kosten van verziltingsbestrijding bij de profijthebbende. Dit houdt in dat de verziltingsbestrijding niet langer uit de waterschapslasten wordt bekostigd. Om de omschakeling vloeiend te laten verlopen, kan gedacht worden aan onder andere een Vamil-constructie, zie ad 1. Hierbij worden investeringen om de bedrijfsvoering aan te passen, aftrekbaar gemaakt van de belasting. Om dit proces te versnellen, kan worden gedacht aan opstartsubsidies en omschakelingsmechanismen. Bestuurlijke voorfinanciering is hierbij de basis. Deze faciliteiten moeten ruim van tevoren (bijvoorbeeld een jaar) worden aangeboden, waardoor de sectoren geleidelijk aan bekend kunnen raken met de aangeboden mogelijkheden. Hier ligt ruimte voor een tweede spoor, het versterken van de consumptieve vraag naar zilte producten. De overheid is de eerst aangewezen actor om dit te faciliteren. De overheid kan dit uitbesteden aan NGO’s die zijn gespecialiseerd in het opzetten van publieks/voorlichtingscampagnes en/of kan het zelf initiëren. Als voorbeeld kan hier de campagne ‘VISwijzer’ worden genoemd. Concreet kan worden gedacht aan kortingsacties met zilte producten in supermarkten, voorbeelden van de toepassing van zilte producten in gerechten, reclamespots op televisie en een algemene, landelijke mediacampagne. Om dit spoor kracht bij te zetten, kan het best worden gewerkt met voorbeeldprojecten, waardoor het totale plaatje voor de consument in één keer duidelijk kan worden gemaakt. Voorlichting ter versterking draagvlak. Om een basis te scheppen voor het omschakelen naar de zilte economie, is het nemen van economische maatregelen niet voldoende. Er zal pragmatisch moeten worden ingestoken op samenwerking met en binnen de agrarische sector. Allereerst moet de problematiek van de verzilting een objectief gegeven worden binnen de discussie. Dit kan door tactische voorlichting door experts plaats te laten vinden en economische maatregelen als breekijzer te gebruiken. Dit moet wel gericht worden opgezet. Bijvoorbeeld via het initiëren van proefgebieden. Wanneer de agrarische ondernemers de problematiek rond verzilting omarmd hebben en gezamenlijk de kans krijgen zich aan te passen, zal de zilte economie van de grond kunnen komen. De sleutel ligt in deze fase in het bieden van winstgevende alternatieven voor de huidige bedrijfsvoering. Deze kunnen met goede voorlichting onder de aandacht worden gebracht. Daarnaast zijn attractieve pilots nodig en projecten als ‘Zilte ProefTuin’ (InnovatieNetwerk, 2008). Pagina 47
Pagina 49Heeft u een editie, onlinekat of digi-tijdschriften? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport online uitgeven.
417 Lees publicatie 112Home