4.5 De arrangementen De overgang van een zoetwater- naar een brakwaterlandbouw vereist een transitie in denken en doen. Het verandert niet alleen de systemen van de landbouw, maar ook die van het waterbeheer. Omdat, zoals betoogd, de overschakeling naar een zilte economie niet vanzelf gaat – anders was deze immers al aan de gang – is het nodig om deze overgang voor de huidige ondernemers of voor nieuwkomers te faciliteren. In deze verkenning kiezen we ervoor dit te doen met behulp van verschillende arrangementen. Hierbij definiëren we vier arrangementen: I Financiële arrangementen. Het kan dan gaan om subsidies, fiscale vrijstellingen en wat al niet meer, om het voor bedrijven aantrekkelijk te maken over te stappen op nieuwe producten zoals zouttolerante gewassen en/of te stoppen met boeren en het land ter beschikking van de natuur te stellen. II Marketingarrangementen. Het bovenstaande betreft nog steeds in hoge mate een technology push, maar de nieuwe vraag moet ook vanuit de markt zelf komen: market pull. De consument moet door middel van marketingstrategieën worden aangetrokken tot nieuwe zilte producten. Marketing is daarvoor een beproefd instrument. IIIDraagvlakarrangementen. Dit heeft betrekking op het algemene gevoel in de samenleving ten aanzien van verzilting – het is negatief en moet worden aangepakt – dat in een positieve richting dient te worden omgebogen. IV Ruimtelijke (wettelijke) arrangementen. Men kan de zilte economie ook faciliteren door middel van ruimtelijke sturing en vrijstellingen, gericht op de ruimtelijke ordening. De overheid zal ook een grens moeten trekken, uitgedrukt in de mate van inkomstenderving, waarbij bedrijven in aanmerking komen voor hulp van de overheid. Met andere woorden: aan de hand van een maximaal te bepalen percentage inkomstenderving wordt bepaald of een bedrijf wordt ondersteund of niet. In Figuur 4.2 staan de verschillende actoren die in dit onderzoek een rol spelen, met de daarbij behorende keuzes en de verwijzing naar de verschillende arrangementen. 33 Figuur 4.2: Schematisch overzicht van de relaties tussen actoren, problemen en arrangementen. Pagina 40

Pagina 42

Scoor meer met een webwinkel in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

417 Lees publicatie 112Home


You need flash player to view this online publication