Concept 2: Buurderij Thema: Duurzaam Ondernemen Waar staat het concept voor? Kern is het ontwikkelen van nieuwe plattelandsbedrijven die voedselproductie combine en met andere plattelandsfuncties, r waarbij burgers op actieve wijze worden betrokken. Dergelijke bedrijven moeten burgers in staat stellen om integraal verant­ woor eijk eid te dragen voor economische, ecologische en sociaal-culturele waarden en belangen. Dit betekent fundamentele d l h veranderingen in de verantwoordelijkheids erdeling en de te hanteren sturingsconceptie. v Wat is de impact van het concept in de praktijk? Welke praktijkeffecten precies? 139 • r is een businesscase uitgewerkt voor een Buurderij van 240 ha in de E Haarlemmermeer. Intussen heeft de Buurderij-pilot een vaste plaats gekregen binnen de uitwerking van het toekomstige planologische kader voor deze regio. • oor een tweede Buurderij-pilot zijn intussen de kaders en functies V uitgewerkt. Deze pilot zal deel gaan uitmaken van een nog te realiseren nieuw vestigingsgebied voor glastuinbouw in de Haarlemmermeer. De grondpositie voor realisering van de Buurderij binnen dit gebied is zeker gesteld. • en derde pilot is op Schouwen-Duiveland in voorbereiding. Ook hier E is de grondpositie verzekerd. De uitwerking van de pilot is vertraagd door planologische onduidelijkheid in het omliggende gebied. Zodra die helderheid er is, zal een businesscase verder worden uitgewerkt. • aarnaast hebben ook in 2009 diverse contacten plaatsgevonden D met belangstellende partijen die elders in Nederland de vestiging van een Buurderij overwegen. In enkele gevallen was sprake van concrete initiatieven. • • • • • • • • • • S tuurgroep Haarlemmermeer O ndernemers die Buurderij willen realiseren Woningcorporatie Ymere R abobank Haarlemmermeer Stallingsfonds Glastuinbouw Bewonersorganisaties Nieuwe Vennep Organisatie van innovatieve ondernemers in Haarlemmermeer G emeente Haarlemmermeer P rovincie Noord Holland A dviesbureaus (Bureau Buiten, Bureau Buitenkans) Nieuw netwerk/consortium operationeel? Op Schouwen-Duiveland is eveneens een Stuurgroep geformeerd waarin betrokken ondernemers en woningcorporatie Zeeuwland deelnemen. Wie zorgt voor doorontwikkeling en/of verspreiding? Hoe zit de doorwerking eruit? (indien reeds van toepassing); Multiplyer-effect per concept: welke andere financiële bronnen zijn aangeboord voor verdere conceptontwikkeling en -doorontwikkeling? Stuurgroepen hebben belangrijke rol hierbij. InnovatieNetwerk adviseert en ondersteunt indien noodzakelijk. De pilot Haarlemmermeer Zuid is het verst gevorderd. Ondernemers zijn hier trekker geworden. Financiële investering InnovatieNetwerk in opdrachten: (over een periode van 5 jaar) • 12 opdrachten: € 276.056 Investering andere partijen (in deze periode): • adat de buurderijrapporten door en voor rekening van N InnovatieNetwerk zijn gemaakt is aansluitend een beperkte identificatieopdracht gegeven door InnovatieNetwerk. De businesscase Haarlemmermeer Zuid is vervolgens uitgewerkt voor gezamenlijke rekening van betrokken partijen. De kosten hiervan bedroegen 166.000 euro. Hiervan kwam 42.000 euro voor rekening van InnovatieNetwerk. De overige 124.000 euro is door andere organisaties bijgedragen. Hoe in en in hoeverre LNV(ers) betrokken? Er is een presentatie gegeven voor belangstellende medewerkers op het Ministerie. Verder incidentele betrokkenheid. Pagina 150

Pagina 152

Interactieve e-krant, deze catalogus of boek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van digi tijdschriften.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication