22) Smartbot/Scharrelbietenbot (Kiemkracht) 121 Waar staat het project voor? / Kern van het concept In de jacht naar efficiëntie worden landbouwmachines groter en zwaarder, zodat akker ouwpercelen lang en recht worden gemaakt. b De kans is groot dat de machines de bodemstructuur verslechteren. In plaats van groter en zwaarder, kunnen machines ook kleiner, lichter en met meerdere tegelijk het werk uitvoeren. Kleinschalige interconnected robotica kan hier een mogelijke oplossingsrichting zijn voor een totaalverandering van arbeid en agrologistiek binnen het bedrijf. Autonome kleinschalige machines zijn niet alleen lichter, maar ook wendbaarder. De noodzaak voor grote, rechte, strakke percelen verdwijnt, waardoor de menselijke maat weer organisch in het landschap terugkeert. Kleinschalige land ouw oertuigen b v verbruiken minder energie, waardoor wellicht andere energiebronnen dan landbouwdiesel kunnen worden ingezet Met het smartbot-concept wordt de trend van schaalvergroting in de landbouw echanisatie gekeerd en omgezet naar schaalverkleining, m terug naar de menselijke maat. Deze menselijke maat is dan ook herkenbaar in het landschap waar de noodzaak van grote rechte percelen verdwenen is. Het smartbot concept wordt interregionaal (Nederland-Duitsland) uitgewerkt als majeur INTERREG project met de thema’s: maritie me, energie, water en agrotechnologie. Kiemkracht is verantwoorde lijk voor het thema agrotechnologie. Welke netwerken/partijen zijn betrokken? Kiemkracht, provincie Drenthe, Suikerunie/IRS, NOM, LTO, RUG, WUR, TU-Twente, Gasterra, Deutsche Forschungs Institut Kunstlicher Intelligenz, Grimme.Ems-Achse. Zijn er middelen van andere partijen ingestoken? Bijdrage InnovatieNetwerk € 19.873. Extra bijdragen derden: het onderdeel Samrtbot/agrobusiness heeft een additionele subsidie van 42,500 € gekregen van het INTERREG-EDR programma secretari aat voor het opzetten van het Smartbot-agribusiness netwerk Nederland-Duitsland. 23) Naar nieuwe energie (VIP) Waar staat het project voor? / Kern van het concept Het energiegebruik in de Noordzeevisserij is hoog. Zware sleeptuigen eisen veel motor ermogen, en dit leidt tot een gasoliegebruik van v gemiddeld 3,5 liter per kilogram gevangen vis. De sterk gestegen prijs van ruwe olie vermindert de winstgevendheid van de Nederlandse visserij. Vele vissers dreigen zonder aanpassing van hun vangstmethoden failliet te gaan. Naast de economische kant is er ook een milieuaspect aan het hoge energie ebruik. De uitstoot van g broeikasgassen van de zeevaart (en dus ook van de visserij) komt steeds meer in de politieke belangstelling te staan. Lagere emissies zijn een must. Dit maakt energie tot een prioritair thema bij uitstek van de visserij. Het VIP staat voor een transitie op energievlak: in 2025 is de visserij erin geslaagd om het gebruik van fossiele energie met 90% te reduceren. Pagina 132
Pagina 134Voor kranten, online presentaties en onderwijscatalogussen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw verenigingsbladen.
412 Lees publicatie 107Home