Conceptwijzer maart 2010 een indruk van de smaken en de geuren van het achterland. Het Streekstation fungeert als venster op de regio. wereldmarkt is georiënteerd. In een groot aantal Nederlandse gebieden zal deze nieuwe markt resulteren in een stevigere positie van boeren als voedselproducent en als beheerder van het landschap. Een ander uniek aspect is dat boeren direct deelgenoot worden. Momenteel overleggen agrariërs samen met betrokken organisaties over de vraag welke vorm daarvoor het beste is: een coöperatie, aandeelhouderschap of een afname­ garantie. Het is van groot belang dat er netwerken van producenten opgezet worden om de variatie, kwaliteit en continuïteit in de aanvoer van de produc­ ten te waarborgen. Op die manier ontstaat er een economisch duurzame en trotse landbouw. tevens voor een nieuwe relatie tussen de klanten en hun omgeving want de voedselwaren en andere goederen vertellen het verhaal van de omringende regio en haar ondernemers. De snelweg­ gebruiker rijdt niet door een anoniem gebied. Het landschap wordt minder afstandelijk. Ook passen Streekstations bij de trend waarbij nieuwe partijen zorg dragen voor het platteland. Streekstations zijn zelfs goed voor het milieu. De afzet wordt immers georganiseerd waar mensen toch al komen: langs de snelweg. Daardoor ontstaan er geen onnodige ‘foodmiles’. De boeren Bij de Streekstations staat het belang centraal van agrarische ondernemers die gaan voor topkwaliteit. Het assortiment dat de winkels bieden, zal voor minstens 50 procent bestaan uit landbouw­ producten - verwerkt en onverwerkt - uit de omringende regio. De Streekstations vormen daarmee een uniek afzetkanaal voor lokale boeren en verwerkende bedrijven. Het doel is om via de Streekstations een regionale markt voor streekproducten te creëren, waarbij de keten korter wordt, dewinsten hoger en producenten en consument direct met elkaar in verbin­ ding staan. Om deze regionale afzet echt te organiseren, moet gebruik worden gemaakt van de bestaande consumenten­ stromen in dat gebied: de automobilisten. Als de betrokken partijen deze afzet goed en professioneel organiseren, ontstaat er een alternatief voor de grootschalige productie en verwerking die op de Kortom De Streekstations vormen een grote impuls voor de economie, het welzijn, het milieu en het landschap. Het is een formule waar iedereen bij te winnen heeft. Van boeren en verwerkende producenten tot consumenten, weg­ gebruikers en overheden. De praktijk Het streekstation geeft toegang tot een nieuwe bron van inspiratie. Een landschap met karakter Streekstations zijn ook een investering in het landschap. Boeren worden gestimu­ leerd om op duurzame wijze kwaliteits­ producten te produceren. Dat betekent een impuls voor een gezonde agrarische sector in het achterland. De variëteit komt in het landschap terug omdat het voor agrariërs loont om zich vooral te richten op een waaier aan bijzondere producten, en minder op de bulk­ productie. Streekstations zorgen op die manier voor een dynamisch, divers en streekeigen landschap, want overal wordt iets anders geproduceerd. De producten zorgen Inmiddels zijn de voorbereidingen voor het verwezenlijken van twee Streek­ stations in volle gang. Zo’n vijftig zielsverwanten zijn hierbij betrokken. Het gaat om een gevarieerd gezelschap bestaande uit onder andere retaildeskun­ digen, overheden en ketenpartners. Zij werken aan het oplossen van diverse problemen op het gebied van wetgeving, logistiek, productie, afstemming van aanbod op de vraag en de inrichting van de winkels. Aan de A27 bij Houten zijn de ontwik­ kelingen het verst. Hier werken de gemeenten Houten en Nieuwegein, de provincie Utrecht, Rijkswaterstaat (RWS), InnovatieNetwerk en andere partijen aan het opzetten van het Recrea­ tief Transferium Linieland, waar het eerste Streekstation van Nederland zal komen. Pagina 1

Pagina 3

Interactieve e-boek, deze publicatie of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van web uitgaves.

408 Lees publicatie 103Home


You need flash player to view this online publication