32 • verdrachtsituaties zijn uitnodigingen O De bestuurders die worden tot leren. Daar waar bewust wordt geuitgenodigd om kennis te netracht om ontwikkelde kennis over te men van een rapport, worden dragen, worden mensen aangesproken niet vanzelfsprekend uitgenodie iets willen en die denken dat de digd om hun kennis in te aangedragen kennis daarbij van nut brengen en te verbinden met kan zijn. echter, zonder leren gebeurt anderen. Dat zou vanuit er niet veel. De over te dragen kennis kennisassimilatie wel vanzelfin de vorm van informatie zou ook die sprekend zijn. uitnodiging tot leren moeten ondersteunen. Het zouden ‘leerproducten’ of ‘leerwijzen’ moeten zijn in plaats van ‘lessen’. K Dit zijn dus allemaal lessen. • ennisassimilatie vraagt om vertrouwen. Is bij kennis vooral de betrouwIk vraag me dan af: en wat baarheid ervan aan de orde, bij leren betekent dat voor mijn handelen? Wat moet ik nu anders gaat het over vertrouwen. Vertrouwen in de goede afloop, vertrouwen in het doen? vinden van oplossingen tijdens de rit en vertrouwen in mensen. Met name dat vertrouwen in mensen impliceert altijd een zekere wederkerigheid in sociale leerprocessen. Het gebeurt alleen als iedereen er lerend in staat. Informatiefetisjisme kan leiden tot een belerende houding. Dat wil zeggen: verwijzen naar het papier dat tevens een dode letter is. Beroep doen op algemene geldigheid van rapporten nodigt zelden uit tot leren. Pagina 37

Pagina 39

Heeft u een relatiemagazine, onlinekat of e-onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: onderwijs magazine digitaal bladerbaar uitgeven.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication