Voorwoord Bij het in gang zetten van systeemveranderingen op basis van een nieuw grensverleggend concept kunnen drie fasen onderscheiden worden: de ontwikkelingsfase (waarin het concept gevormd wordt met professionals die erin geloven), de tussenfase (waarin de eerste bestuurlijke inbedding plaatsvindt) en de fase van verbreding (en opschaling). Precair is de overgang van de ontwikkelingsfase naar de eerste bestuurlijke inbedding. Louter kennisoverdracht door “believers” naar bijvoorbeeld bestuurders die nog niets met het concept hebben, is bijna een garantie voor problemen. De kennisassimilatie verloopt effectiever wanneer partijen in de tussenfase in staat gesteld worden het concept als het ware opnieuw uit te vinden, maar dan in een context die voor nieuwe partijen relevant is. Dat is een van de zaken die u kunt lezen in het voorliggende rapport over Kennisassimilatie, voorheen Space Academy. Het is een verslag van de zoektocht van een aantal innovatiemanagers naar de manier waarop het handigst met kennis en de overdracht ervan omgesprongen kan worden bij het ontwikkelen en tot werking brengen van grensverleggende vernieuwingen in de praktijk. Aan de zoektocht hebben naast de auteurs deelgenomen Ab van Luin (Habiforum), Hans Hillebrand (InnovatieNetwerk), Jan Hartholt (Kasteel Groeneveld), Nico Beun (InnovatieNetwerk) en Sander Mager (Transforum). Als u verder leest, zult u merken dat de zoektocht nog geenszins voltooid is. De auteurs geven aan dat zij uitkijken naar een uitwisseling van gedachten met andere kenniswerkers. Het twee kolommen formaat nodigt uit tot het plaatsen van uw vragen en (kritische) kanttekeningen. Schroomt u niet dat te doen. Uw opmerkingen kunt u ook kwijt op info@innonet.nl. U kunt zich daar tevens opgeven voor deelname aan het vervolg van de zoektocht. Dr. G. Vos, Directeur InnovatieNetwerk. Pagina 2

Pagina 4

Voor folders, online cursussen en publicaties zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw clubbladen.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication