12 De kerngroep heeft ten slotte de laatste syntheseslag gemaakt die heeft geleid tot deze rapportage. Met nadruk stellen we dat het kennis in ontwikkeling is. Het verhaal is niet af, en nodigt daarom hOpelijk uit tot uw eigen in- en aanvulling. Dat past bij ons denken over kennisassimilatie. Sommige mensen hebben weerzin tegen metaforen, en niet ten onrechte. Het kan de zaak te zeer vereenvoudigen of te idealistisch worden. De werkgroep heeft veelvuldig gebruik gemaakt van metaforen. In de literatuur over (lerende) organisaties is dat niet ongebruikelijk. Organisaties worden vergeleken met machines of een menselijk brein. “Verhalen en metaforen kunnen boodschappen overdragen zonder dat het bewustzijn van de luisteraar of de lezer gaat tegenwerken. Ze kunnen een vastgelopen gedachtegang op gang helpen, gevoelens bespreekbaar maken, houvast creëren bij complexe abstracties. Ze kunnen dienen als modelvoorbeeld of geheugensteun en ze brengen de luisteraar tot creatief associëren. Een verhaal of metafoor verschaft iemand een kader waardoor hij de werkelijkheid met een ander oog kan bekijken.” (Veenbaas, 1994, p.13). De analogie met een traag systeem is opgekomen om de eerste inzichten die boven kwamen drijven vanuit de casuïstiek een plaats te geven. Het ‘trage systeem’ is een denkmodel dat ons de gelegenheid bood tot creatief verderdenken. Dit verhaal is ergens op gebaseerd – op ervaringen van innovators en kennismanagers. Daaruit blijkt dat andere metaforen, zoals het sneeuwbaleffect of de olievlekwerking, vooral wensmetaforen zijn. Maar het blijft een verhaal;we vertellen het zolang het spannend is voor de toehoorders. Pagina 17

Pagina 19

Voor brochures, online onderwijscatalogi en publicaties zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw tijdschriften.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication