Voorwoord In Limburg dachten we na de overstroming in 1926 dat de Maas ons voorgoed met rust zou laten. In 1993 werden we verrast door het wassende water. In woningen en bedrijven en op wegen en kampeerterreinen stond een halve meter water. Toen de boel goed en wel aan de kant was gebeurde het weer. In 1995 werden we niet zozeer verrast maar ongeduldig, omdat we de problemen met water snel en structureel wilden gaan oplossen. De Deltawet grote rivieren maakte het mogelijk op korte termijn noodmaatregelen te nemen. In het gebied Ooijen-Wanssum is een oude Maasarm afgesloten door noodkades langs de Maas. Het zouden uitdrukkelijk noodmaatregelen zijn, om daarna te beginnen met ruimte voor de rivier. Inmiddels lijkt het erop dat de noodmaatregelen geleidelijk definitief zijn geworden, terwijl hele gebieden wel op slot gaan om op lange termijn ruimte voor de rivier te kunnen creëren. We investeren zo als overheden in tijdelijke voorzieningen en schijnveiligheid en werken private en particuliere investeringen tegen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Voor het gebied Ooijen-Wanssum zijn we als provincie, samen met de drie gemeenten, het waterschap, Rijkswaterstaat en Habiforum aan de slag gegaan met gebiedsontwikkeling. Tijdens de voorverkenning zijn naast de beleidsurgenties van waterveiligheid vooral de gebiedsurgenties in beeld gebracht. Er zijn vele tientallen gesprekken gevoerd met bewoners en ondernemers van het gebied. Uit de gesprekken blijkt dat mensen duidelijkheid willen om vervolgens plannen te kunnen maken voor hun toekomst in het gebied. Mensen willen kunnen ondernemen en willen de schoonheid van hun landschap behouden en verder ontwikkelen. Het strakke waterbeleid dat het gebied op slot zet, nodigt juist uit tot kleinschalig onsamenhangend rommelwerk. Ruimtelijke kwaliteit begint bij een integraal denkende overheid, die weet hoe de praktijk werkt. Tijdens de verkenning hebben we oplossingsstrategieën ontwikkeld, wederom in samenspraak met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Er zijn zes strategieën uitgewerkt en beoordeeld. De strategie Verruiming is unaniem als beste beoordeeld. De strategie is mede ontwikkeld door het InnovatieNetwerk, aanvankelijk los van ons proces, als inspiratiebron voor iedereen die iets wil met rivieren. Met deze strategie kunnen de problemen met water worden omgebogen naar kansen voor natuur, recreatie, woningbouw, bedrijvigheid en landschap. Een rondweg om de kern van Wanssum maakt het plaatje compleet. Geredeneerd vanuit de dichtbevolkte randstad, ligt hier een kans om vijfentwintig vierkante kilometer topkwaliteit (‘Toscane om de hoek’) te ontwikkelen. In het licht van klimaatverandering en de oplopende brandstofprijzen is zo’n landschap binnen handbereik heel aantrekkelijk. Voor Limburg is de beoogde kwaliteitsslag in Ooijen-Wanssum één van de gebieden van waaruit een kwaliteitsgolf door de provincie gaat. Onlangs zijn we gestart met de planuitwerking. Hier doet zich een bijzondere kans voor. De Commissie Fundamentele Verkenning Bouw onder voorzitterschap van Sybilla Dekker, de oud-minister van VROM, adviseert het kabinet experimenteerruimte voor gebiedsconcessies te creëren. Dit met het oog op verslimming en versnelling van gebiedsontwikkeling. In het advies is de gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum concreet genoemd als kanshebber. In een brief van 16 juli 2008 aan de voorzitter van de Tweede Kamer heeft het kabinet laten weten positief te staan tegenover experimenteerruimte voor gebiedsconcessies. Anticiperend hierop heeft minister Cramer op 28 mei 2008 ingestemd met het ondersteunen van een experiment gebiedsconcessies voor het gebied Ooijen-Wanssum. Hoewel we spreken over experimenteerruimte voor gebiedsconcessies, hebben we eeuwen geleden al gewerkt met gebiedsconcessies. In de tijd van aanleg van de Beemster bijvoorbeeld was het volstrekt logisch dat overheden kaders stellen waarbinnen ondernemers daadwerkelijk kunnen ondernemen. Als het aan mij ligt gaan we het instrument heruitvinden en verrijken, te beginnen in Limburg. Als het werkt zoals ik voor ogen heb, kunnen we de huidige worsteling met publiekprivate samenwerking achter ons laten. Publiek en privaat doen dan beide weer waar ze goed in zijn: stellen en legitimeren van kaders respectievelijk innoveren en ondernemen. Mede namens Gemeente Horst aan de Maas, Gemeente Meerlo Wanssum, Gemeente Venray, Waterschap Peel en Maasvallei en Rijkswaterstaat Limburg, Ger Driessen, Gedeputeerde Provincie Limburg 4 Pagina 3

Pagina 5

Heeft u een catalogus, digi brochure of web whitepapers? Gebruik Online Touch: lesboek digitaal publiceren.

323 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication