81 BiologieGame Aanleiding Met de SLOA-regeling (Wet subsidiëring landelijk onderwijsondersteunende activiteiten) van de VO-raad (voortgezet onderwijs) krijgen scholen subsidie voor een research & development-project. Scholen onderzoeken in samenwerking met wetenschappelijk onderzoekers of een ontwikkeling of nieuwe aanpak het beoogde effect heeft. Deze ruimte wordt door scholen gebruikt om bijvoorbeeld de inzet van digitale middelen te testen, zoals applied games. Natuurorganisaties hebben al lesprogramma’s gemaakt voor natuur, maar nieuwe technologieën bieden de mogelijkheid om dat op een meer interactieve en competitieve manier te doen. Een biologiespel waarbij je de natuur ingaat en tegen elkaar of andere scholen speelt. Gevolg Kinderen die op jonge leeftijd in de natuur zijn, zullen toekomstige liefhebbers worden. Door het in een competitieve spelvorm te doen, blijft de aandacht gewaarborgd en blijft natuur spannend. Foto’s verzamelen Aanleiding Vrijwel ieder kind heeft op vrij jonge leeftijd al een smartphone waarmee foto’s gemaakt kunnen worden. Daarnaast vinden kinderen het leuk om verzamelingen te maken − denk aan de voetbalplaatjes. Zo zou je een wedstrijd kunnen bedenken waarbij kinderen alle verschillende insecten of blaadjes of vogels uit het bos moeten verzamelen door ze te fotograferen. Het kind/ de klas/de school met de meest uitgebreide verzameling wint. Gevolg Biologielessen in de praktijk blijven beter hangen. Het wedstrijdelement maakt deelname aan de �les� spannend. Bovendien kunnen kinderen van de natuur genieten op de manier zoals zij gewend zijn dingen te doen: via fotografie-apps, social media, comments, et cetera. (Bron: Oerrr - Natuurmonumenten). Pagina 80

Pagina 82

Heeft u een onderzoeksrapport, turnpages of online spaarprogramma? Gebruik Online Touch: lesmateriaal online uitgeven.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication