18 De dienst Natuurtaxi lijkt het meest op wat taxibedrijven of deelautobedrijven aanbieden: een auto die de consument overal kan oppikken en hem of haar kan brengen naar een specifieke plek in of buiten de stad. Taxi De omzet van taxibedrijven in Nederland is ingeschat op ongeveer € 1,8 miljard in 2012. Deze inschatting is gemaakt door het aantal taxi’s in Nederland (36.500) te vermenigvuldigen met de gemiddelde omzet die een auto jaarlijks maakt (ruim € 49.000). De omzet was in 2010 nog ongeveer € 1,6 miljard. De stijging zit waarschijnlijk in het toegenomen aantal uren dat een taxi ingezet wordt. Een groot deel van deze omzet wordt gemaakt op contractvervoer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vervoer van leerlingen, gehandicapten of ouderen (zie ook Figuur 3). Als je alleen kijkt naar regulier contant taxivervoer, vervoer waarbij ter plekke per rit betaald wordt en wat het meest lijkt op hetgeen we met Natuurtaxi beogen, dan was de omzet in 2010 ongeveer € 300 miljoen. Veel straattaxi’s in de grote steden worden geëxploiteerd door taxicentrales die vooral met zzp’ers werken. Het tarief voor een taxirit bestaat uit drie deeltarieven, die in 2012 gemiddeld het volgende bedroegen: - - - Starttarief: € 2,55; Tarief per kilometer: € 1,91; Tarief per minuut: € 0,32. Deelauto De omzet voor deelauto’s is lastiger in te schatten. De verschillende bedrijven geven er weinig openbare cijfers over. Er waren in 2013 ongeveer 5.200 deelauto’s in Nederland. Dat is 86% meer dan in 2012. Meer dan de helft daarvan behoort tot het eerdergenoemde peer-to-peer carsharing. SnappCar, het grootste peerto-peer carsharing-bedrijf in Nederland, claimt op dit moment al zo’n 7.000 deelauto’s te hebben (MT, maart 2014) en dat cijfer groeit met 15% per maand. Van de klassieke, bedrijfmatige vorm van carsharing heeft Greenwheels het grootste marktaandeel, met ongeveer 1.600 auto’s. Stel dat ongeveer 15 mensen gebruik maken van een deelauto, dan zijn er dus 24.000 leden van Greenwheels. Gemiddeld betalen die per maand € 15 abonnementskosten, dus alleen aan abonnementskosten wordt per jaar door Greenwheels al zo’n € 4,3 miljoen omgezet. De kosten voor een rit met een deelauto zijn lastig te bepalen, aangezien ze van veel factoren afhankelijk zijn. Kostencomponenten bestaan onder andere uit: - Abonnement: tussen € 5 en € 25; - - Tarief per kilometer: tussen € 0,10 en € 0,20; Tarief per uur: tussen € 4 en € 6; - Benzinekosten; - Verzekeringskosten; - Administratiekosten; - Reserveringskosten; - Boetes, schade, et cetera. Pagina 17

Pagina 19

Interactieve internet folder, deze PDF of artikel is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van online whitepapers.

607 Lees publicatie 248Home


You need flash player to view this online publication