TIPS UIT DE PRAKTIJK VAN BURGERS EN BEDRIJVEN VOOR HET BELEID VAN OVERHEDEN 1 Ha: € NSW WOZ 15 Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie zou de vroegere functiebeloning met een vast bedrag per hectare kunnen herstellen. Dat bepleit Willem de Beaufort, bestuurslid van zes NSW Landgoed-bv’s. “Dat geeft meer zekerheid en flexibiliteit in beheer en bedrijfsvoering, vergeleken met de huidige subsidieregeling SNL, die vanaf 2012 nog maar 75% van de kosten vergoedt. Het nettotekort neemt toe, terwijl de ambities en eisen van de overheid dezelfde blijven. Dat werkt dus de verkeerde kant uit. Want als ik met een functie wat bijverdien, gaat dat direct van de subsidie af. Hoe ik dan het gat in de beheerkosten moet dichten, zegt de regeling er niet bij. Mijn eigen werk en het investeringsrendement zitten er al niet in. Voor Staatsbosbeheer werkt dit. Want daar is dezelfde overheid ook de opdrachtgever. Die kan tegen een uitvoerder zeggen: werk eens wat efficiënter.” De Beaufort geeft nog twee argumenten voor de vroegere functiebeloning. “Die regeling was veel eenvoudiger dan de huidige, met minder bureaucratie en kosten. En een vast bedrag voor bos en natuur geeft uitdrukking aan de maatschappelijke waardering voor het beheer en onderhoud.” 16 Het ministerie van Financiën zou de Belastingdienst kunnen oproepen de pogingen te staken om verpachte boerderijen op een landgoed buiten de NSW te plaatsen. De Belastingdienst wil bereiken dat de eigenaar de WOZ-waarde van die boerderijen moet opgeven zodat er in box 3 een heffing volgt van 1,2%. 17 Gemeenten kunnen het gebruik van Groen- en uitzichtgaranties stimuleren. Daarin betalen omwonenden aan de grondeigenaren voor het groen of onbebouwd houden. Zo kunnen boeren en natuurbezitters inkomsten krijgen voor onderhoud van landschap en natuur, zoals wandel- en fietspaden aanleggen en beheren, knotwilgen snoeien en koeien in de wei houden. Zie www. groengarantie.nl, een initiatief van InnovatieNetwerk, Nationaal Groenfonds en de gemeenten Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal. 18 Als provincies meer gaan samenwerken, kan een nadeel van de decentralisatie van het natuurbeleid van het rijk naar de provincies verdwijnen, want in de praktijk blijkt dat er geen grootschalige grondruil meer mogelijk is. Erik Somsen, directeur van de grootste grondbezitter van Nederland, verzekeraar ASR, verwijst naar twee grote grondruiloperaties in 2006 en in 2007 tussen het rijk en het toenmalige Fortis Vastgoed, de voorganger van ASR, waarbij duizenden hectares van eigenaar veranderden. “De twaalf provincies willen het allemaal iets anders. Jammer. Zonder die decentralisatie had de aanleg van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) veel sneller gekund.” Loket [€] streek X LANDGOED Website ALLE PROV. 231 19 Het ministerie van Financiën zou een willekeurige afschrijving op bedrijfsmiddelen voor natuurbeheerders mogelijk kunnen maken (op grond is dat wettelijk verboden). Op aanschaf van een bedrijfsmiddel mag dan 75% afgeschreven worden, net als in regelingen als VAMIL (willekeurige afschrijving milieuinvesteringen), MIA (Milieu Investeringsaftrek) en EIA (Energie Investeringsaftrek). 20 Een algemeen advies aan rijk, provincies en gemeenten: verminder het aantal subsidies. Als een overheid iets wil stimuleren, kan dat beter met leningen en fiscale aftrekposten. Walter Kooy, directeur van Nationaal Groenfonds, legt uit: “Subsidie maakt lui. Geleend geld en aftrekposten prikkelen om geld te verdienen. In het algemeen heeft fiscale aftrek op inkomstenbelasting macro-economisch veel voordelen vergeleken met subsidie.” Nadeel is dat aftrekposten de belastingaangifte ingewikkeld en fraudegevoelig maken. 21 Het rijk kan via een streekgebonden budget meer verantwoordelijkheid geven aan de regio. Bron: Panorama Natuur. Zo is bij diverse provincies € 20 miljoen beschikbaar voor groenblauwe diensten. Ook staan er vele miljoenen aan natuurcompensatie op de rekening van Nationaal Groenfonds waarvoor nog geen gebieden gevonden zijn om nieuwe natuur aan te leggen. Zo zijn er vele geldbronnen en vergt het veel kennis om het eigen plan te koppelen aan de juiste regeling. Het zou heel mooi zijn als er per streek een loket komt waarachter iemand zit die alle financieringsmogelijkheden kent. 22 Andere provincies kunnen het voorbeeld volgen van Limburg, de provincie die vooroploopt met een website die grondeigenaren toont welke subsidies voor groenblauwe diensten op hun grond beschikbaar zijn. Andere provincies met dergelijke subsidies zijn Overijssel, Gelderland, Utrecht en NoordBrabant, vaak voor de helft gefinancierd door gemeenten. Zij kunnen vrij eenvoudig de Limburgse website aan hun wensen aanpassen. Het gaat om subsidies voor onder meer bloemrijke akkerranden, knotbomen en struweelhagen buiten de Ecologische Hoofdstructuur. Een veldmakelaar bekijkt samen met agrariërs en particulieren de mogelijkheden per perceel en helpt bij het aanvragen van de subsidie. Veldmakelaars zijn ingesteld door de provincie Limburg en het Veldloket van de stichting Instandhouding Kleine Landschapselementen. Deze dienst is gratis. Afspraken worden vastgelegd in zesjarige contracten. Zie www.groenblauwedienstenlimburg.nl. PROV. 2 PROV. 1 Pagina 234

Pagina 236

Voor uitgaven, online clubbladen en jaarverslagen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw publicaties.

527 Lees publicatie 202Home


You need flash player to view this online publication