2 Geen blauwdruk, maar maatwerk Uitgangspunt is dat alle genoemde veranderingen ten opzichte van de traditionele volkstuincomplexen bijdragen aan het creëren van ‘volkstuinparken’; een betere stedelijke inbedding, verbreding van de doelgroep en toevoeging van ander programma. De onderzochte voorbeelden laten hoe divers de uitwerking hiervan kan zijn. Onderscheid kan ook gemaakt worden in de realisatie van nieuw groen en in het geven van een impuls aan bestaand groen dat zijn functie (deels) heeft verloren; Randstadgroenstructuur, openbaar groen, herstructureringsgebieden, vrijkomende binnenstedelijke locaties etc. Tevens kan een nieuw volkstuinpark ruimte bieden aan de traditionele en zich momenteel nieuw aandienende tuinder (vraaggericht), tegelijkertijd kan juist een nieuw concept aantrekkelijk zijn voor gebruikers waar nu nog niet aan wordt gedacht (aanbodgericht). Er is daarom geen ideaal concept, geen ‘blauwdruk’ te geven van het ultieme volkstuinpark. Per opgave, locatie (ruimtelijk, bevolkingssamenstelling), gewenste functie, schaal en betekenis zal bekeken moeten worden hoe hier vorm aan tegeven en zullen dus verschillende concepten ontwikkeld worden. Aanbevelingen Pagina 80

Pagina 82

Scoor meer met een webshop in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden clubbladen online.

311 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication