Bewust consumeren Er is veel ten goede veranderd sinds de publicatie van Celebrate Food II. Mensen zijn bewuster gaan eten. En supermarkten spelen daarop in door meer producten aan te bieden die gezond zijn, al dan niet voorzien van een label of keurmerk. Ook is het aanbod van biologische producten in het schap gestegen. De verantwoordelijkheid voor het aanbieden van verantwoord en gezond voedsel ligt niet alleen meer bij de overheid, maar steeds meer bij verkopers en producenten. Winkels als Marqt en Landmarkt, die verantwoorde en regionale producten aanbieden, doen het goed bij de consument. Zij spelen in op een vraag die in Celebrate Food III nader onderzocht is. Het begrip ‘belevingseconomie’, waar we in Celebrate Food II nog over praatten, was destijds een trend. Het accent ligt nu meer op eenvoudig, puur, duurzaam, gezond en verantwoord voedsel, waarbij rekening wordt gehouden met de manier waarop dieren voor de vleesproductie gehouden worden en de wijze waarop groente en fruit verbouwd wordt. Met respect voor de natuur. Celebrate Food II Hoe ziet zo’n nieuwe winkel er écht uit? We gingen op zoek naar een ontwerper die dagelijks te maken heeft met beleving. En waar werken ze meer met beleving dan in de Efteling? Marieke Van Doorn is een ontwerper die voor dit sprookjes- en pretpark winkels en restaurants heeft ontworpen. Zij maakte op basis van Celebrate Food I twee concrete winkelconcepten: ‘De Keuken’ en ‘Lazuur’. De Keuken is een nostalgisch ontwerp, waarin veel aandacht is voor de tegenhanger van globalisering: lokalisering. Hoe ging oma met de natuur om, wat maakte ze? Gezelligheid kent geen tijd. Wie de winkel binnenloopt, heeft het gevoel aan te schuiven aan een grote keukentafel waar je zo je gebaksvorkje in oma’s appeltaart prikt. In Lazuur staan pure producten uit de eigen streek centraal. Maar de sfeer is er anders. Hier zijn gezond leven, transparantie en eerlijke handel de sleutelwoorden. Dat gevoel wordt weerspiegeld door de kleur blauw, die de winkel domineert. In Celebrate Food II zijn deze concepten uitgewerkt tot plattegronden en schetsen van de toekomstige winkel. Vooral het ontwerp Lazuur sprak veel ondernemers aan. 10 11 Voorspelling De trend die voorspeld werd in Celebrate Food II is uitgekomen. Celebrate Food III gaat dan ook een stap verder. Niet alleen is het eigen lichaam belangrijk, de gezondheid van onze omgeving is minstens van zoveel belang. Celebrate Food III kijkt ook naar de gevolgen die onze voedselproductie heeft voor Moeder Aarde. Wat betekent het eten van kabeljauw voor de visstand van deze soort? Wat voor impact heeft de land- en tuinbouw op onze directe omgeving en op de rijkdom of juist armoede aan voedingsstoffen in de grond? In de afgelopen jaren werden consumenten regelmatig geconfronteerd met uitbraken van ziektes in de veesector: varkenspest, gekkekoeienziekte en vogelgriep zijn een aantal voorbeelden. De overheid greep drastisch in en ruimde miljoenen dieren. Door al deze problemen met de productie van het stukje vlees dat bijna dagelijks op ons bord ligt, zijn consumenten bewustere keuzes gaan maken. Mensen vinden het steeds belangrijker dat hun voedsel een zuivere herkomst heeft. Regionaal en duurzaam Om die reden kiezen consumenten steeds vaker voor gezond en goed voedsel dat geproduceerd is in de eigen regio en op een duurzame wijze is gemaakt. Groente, fruit, vlees en vis met een authentieke smaak. Eten dat niet van heinde en verre komt, maar in de directe omgeving de tijd krijgt om te groeien, bloeien en opgroeien. Deze streekproducten eten is al een beleving op zich. Waar koopt de nieuwe consument al deze waar? Dat kan zeer binnenkort bij de supermarkt van de toekomst: Lazuur. Een supermarkt waar de consument een herkenbaar product koopt. Bij de keuze voor de dagelijkse voeding gaat het niet alleen meer om de eigen gezondheid. Lazuur probeert daarop in te spelen. Deze markt biedt een keur aan streekproducten die gezond en lekker zijn én die op zo’n manier geproduceerd worden dat de grond waarin ze groeien niet uitgeput raakt, dat de dieren die voor de vleesproductie gehouden worden, weten hoe het is om met de snuit in de modder te wroeten of het graan tussen het gras weg te pikken. En dat vissen alleen gevangen worden buiten de paartijd. Duurzaam, lekker en goed voedsel met weinig foodmiles. Pagina 6

Pagina 8

Heeft u een onderzoeksrapport, paperator of digi onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: clubmagazine van papier naar digitaal converteren.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication