samenvatting Samenvatting Celebrate Food III De Lazuurmarkt wordt de supermarkt van de toekomst. Dat is de belangrijkste conclusie van het Celebrate Food concept dat InnovatieNetwerk in 2004 is gestart. De opzet van Celebrate Food was om enerzijds bij een breed publiek meer aandacht te vragen voor verse, ambachtelijke en duurzame producten. Anderzijds is het opgezet om een eerlijke en betere verdeling van middelen te creëren over de gehele voedselketen. Door consumenten goed te informeren over de herkomst van hun dagelijkse boodschappen, krijgen ze meer inzicht in hun voedsel en de daaraan gekoppelde voedselketen. Bij Celebrate Food staan producten centraal met minder foodmiles, het liefst zoveel mogelijk van boeren, tuinders en andere leveranciers uit de directe omgeving. Authentieke en ambachtelijke producten, die geteeld zijn met zorg voor het milieu. Maar ook producten waarvoor een eerlijke prijs is betaald. En waarbij producenten weten wat er met hun waar gebeurt in plaats van dat het in de massaverwerking verdwijnt. Een concept, waarbij consument en producent dichter bij elkaar komen te staan. Goed doordacht concept Het fundament voor Celebrate Food III werd gelegd door Michael Pullens van Strategic Development Group. InnovatieNetwerk benaderde hem met de vraag businessmodellen te ontwikkelen voor de supermarkt van de toekomst. Op die manier kon de nieuwe winkelformule getoetst worden aan de praktijk. Pullens bouwde zes ‘huizen’ die ieder een businessmodel representeerde. Elk huis bestaat uit verschillende bouwstenen die samen dat businessmodel uniek maken. Hieruit ontstond uiteindelijk de economische basis voor Lazuur, een goed doordacht concept voor een geheel nieuw soort winkel. Of eigenlijk voor een nieuwe markt. 66 67 Via een uitgebreid voortraject is deze nieuwe retailformule gegroeid. De conceptuele basis ervan vormden Celebrate Food I en II. Lazuur slaat goed aan bij de mensen die het gaan realiseren: de winkeliers, de consumenten en de producenten. Met Lazuur ligt er een nieuwe toekomst voor ons, waarin we daadwerkelijk anders om zullen gaan met groente, fruit, vlees, vis en andere levensmiddelen die moeder aarde ons geeft. Lazuur verbindt producenten en consumenten weer met elkaar. Een hernieuwde kennismaking. Beide partijen hebben invloed op het winkelconcept en het assortiment. De consumenten worden medeaandeelhouders, de producenten informeren de mensen over hun prachtige producten. De net gerooide aardappelen, de vers geplukte aardbeien, de zelfgemaakte runderworstjes, de verantwoord gevangen vis en de versgemalen koffie afkomstig van boeren die een eerlijke prijs voor hun bonen krijgen. Mooie producten die in de schappen liggen voor een prijs waar de boer, slager, tuinder, visboer, bakker en andere leveranciers en producenten zich goed in kunnen vinden. Een prijs, die de consument wil betalen voor deze ambachtelijke streekproducten. Want wat van ver komt, is niet per definitie lekkerder en beter. Dichtbij huis is er nog zoveel moois te ontdekken. Een feest! Boodschappen doen op de Lazuurmarkt is voor klanten een feest. Ze worden uitgenodigd om te ruiken en proeven van de kaas, olijven, het brood of de sappige peren. Koks koken in de winkel een mooie maaltijd van de verse ingrediënten die overal in de schappen liggen. En voor wie even rustig wil bijkomen van de dag, is er een gezellig restaurant waar je geniet van een vers gezet kopje thee, een geurig stuk appeltaart net uit de oven of je eet er een eenvoudige lunch. Lazuur is meer dan een plek waar je je inkopen doet. De eigenaar van de Lazuurmarkt heeft een speciale rol: hij brengt de consument en producent met elkaar in contact via zijn winkel. Hij informeert hen, adviseert en ziet erop toe dat alles naar behoren functioneert. Hij is marktmeester en rentmeester tegelijk. Inno Kock van de huidige natuurvoedingswinkel Buys & Ko in Wageningen wordt mede-eigenaar van de eerste Lazuur vestiging van Nederland. In 2012 opent deze winkel de deuren in het Gelderse Wageningen. Pagina 34

Pagina 36

Interactieve digi-vakblad, deze vaktijdschrift of clubmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digitale clubmagazines.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication