Kinderen in de hoofdrol “Kinderen spelen een belangrijke rol in het ontwerp. Eén van de doelen van Lazuur is om volwassen, maar vooral kinderen meer voeling met de natuur te geven. Dat zijn ze kwijt. In de Lazuur markt is daarom een speciale route voor kinderen uitgestippeld, zodat ze spelenderwijs opnieuw kennismaken met de oorsprong van het voedsel dat ze dagelijks eten. Kinderen kunnen kookles krijgen en hun eigen eten plukken of rooien in de moestuin die bij de winkel ligt.” Op de illustraties, die in de winkel hangen, is bijvoorbeeld te zien welk stuk vlees van welk deel van het dier komt. “Het gaat erom mensen bewust te maken en hun gedrag te veranderen.” Lazuur als Pop-up Store Lazuur is maatwerk Het plan was om de eerste Lazuur vestiging te openen in Wageningen. “Doordat de eigenaren daar een andere invulling wilden geven aan het concept en door de beperkingen van de locatie waar de markt zou komen, zijn er veel elementen uit het originele plan gefilterd. Het is een toegepast ontwerp, dat soberder is dan Lazuur. Dat kan binnen het concept: iedere ondernemer is vrij om de markt in te vullen zoals hij dat wil. Zolang hij zich maar aan een aantal basisregels houdt, zodat voor de consument duidelijk is dat hij een Lazuur vestiging binnenstapt. Lazuur is een inspiratiebron voor ondernemers, producenten en consumenten. Voor elke regio is het weer anders. Het is maatwerk. Het concept heeft verschillende gedaanten en verschilt per streek. Het moet immers passen bij het gebied waar de winkel gevestigd is. Juist die verschillende invulling per streek maakt Lazuur zo kleurrijk en eigen en onderscheidt het van een winkelketen. Elke markt van Lazuur is opnieuw een ontdekkingsreis. Maar met een aantal basisprincipes, zoals die sprekende kleur blauw. 58 59 Puur, spontaan, vers Tijdens de gesprekken in Wageningen ontstond het idee om de nieuwe winkel in een leegstaand pand te beginnen. “Gebouwen recyclen. Dat lukte in Wageningen helaas niet, maar zou elders in Nederland natuurlijk prima kunnen. Een oude fabriek bijvoorbeeld, waar je de muren en zelfs de vloer kunt beschilderen om het pand de Lazuur look te geven. Waar buiten op de gevel het logo ‘gestempeld’ wordt. Daarom ziet het logo er ook niet perfect uit. Het is als een stempel op een groentekistje. Een open ruimte waar je in het midden marktkramen neerzet. Waar puur voedsel wordt aangeboden. Waar kruiden en specerijen in hun intense kleuren uitgestald liggen, waar verse producten uit de directe omgeving in overdaad aangeboden worden. Lazuur prikkelt al je zintuigen. Verder heb je er een grote keuze uit potten, pannen, lepels en ander kookgerei. Ter plekke combineert een kok allerlei ingrediënten uit de markt. Hij laat zien aan de consument wat je allemaal kunt doen met het moois dat je vindt in Lazuur. De winkel heeft een spontane en wat rommelige uitstraling, zoals je die van een eenvoudige markt kent. Lazuur is een winkelconcept dat je overal neer kunt zetten, maar iedere vestiging heeft door z’n regionale karakter toch een eigen gezicht.” Marieke van Doorn van Doornroos combineert beleving met haar jarenlange ervaring in de retail. Als ontwerpster verdiende ze al haar sporen in De Efteling. Voor Celebrate Food zocht projectleider Henk Huizing van InnovatieNetwerk een creatieve persoonlijkheid zoals zij: “Marieke is een doorgewinterde winkelontwerpster die met haar unieke kijk op retail en beleving naar mijn idee zeer geschikt is om de Lazuur markt te ontwerpen.” Van verkenning naar verbeelding Van Doorn heeft in het ontwerpproces de markt verkend om daarmee het ontwerp voor Lazuur vast te leggen. Om tot de uitwerking van de nieuwe winkel te komen, heeft ze samen met een team van ontwerpers een heel proces doorlopen: van verkenning naar verbeelding. Van Doorn vatte alle uitgangspunten samen in één beeld, de merkcollage (zie pagina 44). Deze fungeerde als onderlegger voor het ontwerp van de winkel en huisstijl. Neem de tijd voor een visuele kennismaking met Lazuur via plattegronden, ontwerpen en driedimensionale tekeningen. The making of Lazuur. Pagina 30

Pagina 32

Interactieve internet folder, deze clubblad of magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van web club bladen.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication