Weener vertelt dat zo’n vijfenzeventig klantenkaarthouders van Buys & Ko zich hebben aangesloten bij de coöperatie. “Maar ook nieuwe leden zijn toegetreden.” Leden die invloed hebben op het assortiment van de winkel. “Alleen heeft iedere klant weer zijn eigen invulling van wat biologisch is. De een wil graag biologische producten, ook al worden ze vanuit Argentinië aangevoerd, de ander wil alleen biologisch voedsel uit de regio. Daar moet de winkelier dan een goed evenwicht in zien te vinden.” De structuur van de coöperatie lijkt op die van een aandeelhouderschap. “Met het verschil dat we geen harde afspraken maken over een bepaalde geldelijke uitkering. Ons primaire doel is dat we willen dat de voedselketen met biologisch voedsel draaiende blijft. Daar ligt onze behoefte!” 50 51 Lazuur en CC2 “Het doel van de coöperatie is dat we verschillende bedrijven willen ondersteunen die voor een goede voedselvoorziening zorgen. In eerste instantie is dat Buys & Ko, straks wordt dat Lazuur. In de toekomst willen we ons ook richten op andere organisaties. Bedrijven uit de regio die biologisch voedsel produceren of verkopen. We focussen ons nu eerst op Lazuur. ” De coöperatie heeft de potentie om te groeien, zelfs tot een club die in heel Nederland werkzaam is. “Dan heb je per regio of stad wel een soort subvereniging nodig met leden die betrokken zijn bij de bedrijven uit hun gebied. Je hebt binding met je eigen regio nodig om je betrokken te voelen. De consumentencoöperatie kan dan als een soort overkoepelende organisatie functioneren, waarbij het model plaatselijke wordt toegepast. Per gebied kan die coöperatie dan bepalen welke voorwaarden gelden voor de financiële steun.” In Wageningen krijgen klantenkaarthouders korting op hun dagelijkse boodschappen, op een andere plek kunnen andere afspraken gelden. Daar is iedereen vrij in. “De interne organisatie hebben we redelijk goed op orde. Nu is het zaak meer naar buiten te treden.” “We hebben onlangs een avond georganiseerd, waar een medewerker van Wageningen Universiteit en Researchcenter vertelde over biologische landbouw”, vertelt Frens Schuring, “Dat soort voorlichtingsbijeenkomsten willen we drie à vier keer per jaar gaan houden. Maar we doen dit allemaal naast ons werk, dus ieders tijd is beperkt.” De consumentencoöperatie is opgezet om mee te praten over wat er zoal in de winkel gebeurt, zoals uitbreiding van het assortiment. Ze willen ook structureel overleg met de producenten die aan Buys & Ko leveren, maar de leveranciers van de winkel zijn nog niet georganiseerd. Eigenaar van de Wageningse natuurvoedingswinkel en initiator van de eerste Lazuur winkel in Nederland Inno Kock is volop bezig de boeren te enthousiasmeren voor een eigen producentencoöperatie. “Ik denk dat de leveranciers zich minder graag willen binden. Ze zijn misschien bang hun zelfstandigheid te verliezen en mogelijk zijn ze niet gewend in samenwerkingverbanden te participeren.” Pagina 26

Pagina 28

Voor mailings, online reisgidsen en boeken zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw catalogi.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication